Saturday, August 20, 2011

.::MiNaT TaNpA BaKaT ::.



Assalamualaikum...
Hari ni ada perkongsian jugak...
Tapi perkongsian tentang cerita klaka...
Hari khamis baru2 ni.. clazmate semua bz 'beribadah' tengah2 hari, rumah tua + 3 orang sahabat yang konon2 'pandai' ni p pustaka untuk join pertandingan mewarna... isk3 
Berbekalkan warna pinjam dengan kak roha(akak psv), kami pun berjalanlah dengan penuh semangat.
Sampai di pustaka, yang mengharukan, kami adalah peserta yang mula2 sampai... (terharu lagi)...
Datang pukul 2, tapi staz pukul 3....
Tunggu dengan penuh kesabaran...
Tak apa, dia manusia...
Mungkin kami yang ter'awal' atau salah maklumat yang staz pukul 2.... (sabar itu kan syurga)
Kemudian, pertandingan bermula...
Kami pun mula...
Kami selesai...
Kami hantar...

Minat tanpa bakat~~~ Ok la 2... (^-^)y


(^-^)= " RuMaH TuA join kerana minat, minat tak semestinya berbakat, kan~~~~~"

 Ditulis di,

Friday, August 12, 2011

.:: AdAb PerJaLaNaN ::.


Salam Ramadhan....

Serasanya sudah lama kita tidak berkongsi mengenai adab. Adab yang mana daripada apa yang baginda Rasulullah ajarkan kepada kita. Mana - mana yang kurang, sila topup... 
(^-^)y Syukran...

errr... Org lain tulis post tentang Ramadhan...
Tapi RuMaH TuA..... (",)

Kalau yg ni, agak2 buat adab perjalanan tak?
(ustazah naik bot tu, ustazah baca doa apa?? 
tak kongsikan pun kat sini.. (",) )
~ Syukran en. fuad ~

Baca doa, 

بسم الله مَجرِهَا ومُرسِهَا انَّ ربِّي لَغَفُور رَحِيم

Adab Perjalanan


  • Seperti biasa, setiap perkara yang hendak kita lakukan adalah paling baik sekiranya kita dapat bersolat. Begitu juga apabila kita hendak memulakan perjalanan, mulakan dengan solat sunat 2 rakaat. Insyaallah, bolehla kita amalkan doa ini,


ُاللهُمَّ بِكَ اَصُولُ وَبِكَ اَصُولُ وَبِكَ اَسِير

  • Kemudian, kita baca


 بسم الله توكلت على الله

  • Apabila kita keluar rumah, melangkah dengan kaki kiri dahulu. Tetapi diingatkan pakai kasut atau selipar menggunakan kaki kanan dahulu. Ok?


  • Naik kenderaan menggunakan kaki kanan & baca basmallah, & doa,




  • Kemudian ucap alhamdulillah 3 kali, Allahu Akhbar 3 kali. Mudah kan?


  • Apabila kita, 

                              - menaiki bukit bacalah Allahu Akhbar.
                              - turun bukit bacalah Subhanallah.
                              - melalui tanah rata ucaplah alhamdulillah.

  • Sekiranya kita nampak, 

         -kuil, tokong atau gereja atau seangkatan dengannya 
          maka, bacalah lailahaillah la maghbud illallah.

(sori ye...

la ma'bud illallah....

cmnie..


لا إله الله لا معبد إلاَ الله) 
~syukran en. hamdi ~

         -masjid maka berselawatlah.


(ade ustaz bgtahu bahwa ade doa nmpak masjid. 


"allahuma figrli, zunubi, khotok'i wa amali" dlm kitab al-azkar

selawat hanya khas utk masjid nabawi saja. tapi ulamak kata kita leh selawat juga sebagai tanda kita ingat nabi saw.

bila lihat masjid maka lihat dgn penuh kecintaan dan kasih-sayang.)
 ~ Syukran en. penchacaiz ~


         -tanah perkuburan maka berilah salam.

(ibu zyla pun selalu pesan, 
kalau melimpas kubur sedekahkan al fatihah utk ahli2 nya..)
~ Syukran cik Zyla~

  • Sepanjang kita dalam perjalanan, sekiranya ternampak keindahan serta kemewahan dunia maka ucaplah,


اللهمّ اني اَعوذبك مِن فتنةَ الدُّنيَا


  • ِSetelah tiba di suatu destinasi maka turun kenderaan dengan kaki kanan, kemudian berdoalah,


َربّ انزلنى مُنزَلا مباركا وانتَ خيرُ المنزلين

"Ya Allah turunkanlah aku pada tempat yang penuh barakah, dan engkau adalah sebaik - baik pemberi tempat"


  • Sebelum memasuki rumah, baca surah Al Ikhlas 3 kali, selawat 3 kali & bacalah doa masuk rumah.





  • Then, buka pintu & beri salam.


السلام عليكم اهلِ البيتِ ورحمتُ الله وبركته




Mudah - mudahan kita semua dapat beramal. Kalau tak dapat banyak, mula dengan sedikit...


p/s:- "Macam mana driver Malaysia nak naik guna kaki kanan? 
         (^-^)y kreatif kan diri anda..."

Ditulis di,

Wednesday, August 3, 2011

.:: SiaPa RuMaH TuA ?? ::.

Assalamualaikum.
Salam Ramadhan.

Sedikit perkongsian mengenai siapa RuMaH TuA. Nsyaallah, moga - moga sedikit sebanyak 'terjawab' mana - mana persoalan yang belum terjawab. (^-^) Walaupun telah dinyatakan dalam profile. isk3

Bakal guru. Membuat asasi dalam bidang Pengajian Islam/Bahasa Inggeris/Bahasa Arab. Alhamdulillah, kemudian kini sedang menyambung ijazah dalam bidang Pengajian Islam/Al-Quran/Bahasa Arab. Meniti usia 20 tahun.(Alhamdulillah). Mula blogging pada tahun 2009 tetapi menjadi aktif pada Disember 2010. Tujuan utama untuk berkongsi apa yang termampu. Berkeyakinan bahawa membaca & menghafaz jambatan ilmu.(Insyaallah). Merah merupakan salah satu sumber kekuatan untuk sesuatu perkara bagi saya. (",) Doa agar saya sentiasa usaha atas agama.

Any ques?


p/s:- Selamat Berpuasa....


Ditulis di,
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...