Tuesday, February 14, 2012

.:: MaLu-MaLu ::.


Assalamualaikum semua...

Nampaknya, boleh tahan tempoh hibernasi Rumah Tua sekarang ni. Agaknya tunggu masa je nak gulung & bungkus. (T_T) Post pada kali ini dicoretkan dalam waktu yang singkat pasal idea pun tersekat-sekat  (nak cakap awak bizi ke ni cik iqa?)

----------------------------------------

Malu.

Dia yang bergelar muslimah perlu dihiasi dengan malu. Kerana malu itu merupakan salah satu ciri iman.

Pemalunya seorang wanita itu dapat dilihat dari cara dia berjalan? Ye ke....?

Allah berfirman,

Kemudian datanglah kepada Musa salah seorang dari kedua wanita itu berjalan kemalu-maluan, ia berkata: "Sesungguhnya bapakku memanggil kamu agar ia memberi balasan terhadap (kebaikan) mu memberi minum (ternak) kami". 
(Al - Qashash: 25)

*wanita diatas adalah anak perempuan nabi Syuib.


Eleleh... Kalau yang lani, banyak duk buat - buat malu kot? 
(^_~)


----------------------------------------

Berlebihan.

Malu itu telah kita jadikan perhiasan. Dalam Islam, berlebih-lebihan dalam perhiasan tidak dibenarkan. Kan~~~ Jadi, jangan lebih-lebih. (^-^)y

Ye lah, bimbang malu yang berlebihan itu akan membawa keburukan. Siapa tahu sampai malu juga untuk berbuat kebaikan kerana takut terima pujian. Isk3

Allah firman,

...Allah tidak malu (menerangkan) yang benar.
(Al-Ahzab: 53) 

Apa nak jadi?
Tak malu bergambar kat surau GMI...
isk3~~

(^-^) :- "Perisai orang beriman"


Ditulis di,

31 comments:

Egg Head said...

huhuhu...malu-malu kucing....pun boleh....memang sesuai sgt la tu wat perempuan..tapi sesusah sgt lor nak jumpa yg malu-malu...

akhir tahun lepas 1 jemaah dr GMI datang ke U saya...huhuhu

kueh said...

ehem!
kalau org xkenal ko msti ckp adik tu anak ko..hehe^^,

entri yang sangat3 ringkas~~

M : Manusia perlu
A :Ada rasa malu, agar xmudah
L :Lupa
U :Ujung mane dunia..

haha...(cam xleh bla je ayat ni..:P)

^malu separuh drpd iman^

Abd Razak said...

Assalamualaikum saudari..

Moga Allah kurniakan kesihatan yang baik buat saudari..amin

Sifat malu itu adalah pokok akhlak yang mulia dan budi pekerti yang terpuji. Tidak payah diletakkan sifat malu ini di atas neraca syariat, malah neraca akal pun sudah mengakui, malu sebagai suatu sifat yang perlu ada dalam diri manusia.

Ummu Aiman said...

stuju malu perlu bertempat,
:em, org terdekat nga awk a.k.a roomate awk pemalu x? hehe:)

MUHAMMAD SUKRI SUPI said...

Assalamualaikum wr. wbt...

MALU nak ziarah komen di blog RuMaH TuA nie..he3

* JOM datang Sabah(",)

AHLIA NAIEM said...

tak malu nak ziarah tp 'segan' nak komen..

*segan dlm loghat kedah: MALAS

fuad ansari said...

masing2 macam hilang mood nak berblogging semenjak dua menjak ni.. diri ni pun sama jugak...

tak dapat nak bayangkan kehidupan tanpa perasaan malu.. mesti haru biru jadinya..

p/s: berlatih nak jadi ummi ke tu.. (",)

RuMaH TuA said...

Susah nak jumpa yang pemalu?
Kat sini ramai lagi... :-)
Lepas ni en. Jabbar pula ke gmi.

Moga Allah kasih.

Egg Head said...

Yup...susah sgt nak jumpa kot..sbb dia kan pemalu..sbb tu susah nak jumpa...

insyallah,hari tu x dapat la nak keluar area kat GMI..huhuhu...x ada org awam yg sedia bawa....len kali insyallah...

RuMaH TuA said...

Kueh:-

Waa.... Kalau anak da besa 2, mau 2 3 thn da kawin,,
Iman itu ad 70 cbg dan salah satu bahagian adalah malu... :-)

Pic 2 haziq nangis, bila ckp je nk ambik pic terus diam,,, budak2 sekarang... Hee,,

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Abd. Razak:-

Waalaikumussalam,,,
Amin~~~

Ya... Sebagai satu2nya makhluk Allah yg dikurniakan akal, seharusnya malu itu bahagian daripada kita.
Tidak belajar malu kepada manusia, tidak malu pada Allah...

Moga Allah pelihara kita.


Ummu Aiman:-

Jzkk.
My rumet pemaluuuuuu....
Nak berkenalan?

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

M. Sukri Supi:-

Waalaikumussalam,,

Tak mau malu2 kat sini...
Tak ada siapa yg nak dimalukan...
Juz Rumah Tua... Kan~~~

Dah selamat ke sana daa... Mudah2an Allah permudahkan semua urusan... Ippm dgn sabah... Fuh!! Berpeluh la jugak ustaz ey...
:-)

Moga dipermurahkan rezeki,

RuMaH TuA said...

Ahlia Naiem:-

Tak mau malu2...
N jgn segan2... :-)

Umi iqa orang kedah,,, :-)

Moga Allah kasih.



Fuad Ansari:-

Itula en. Fuad... Banyak sangat benda nak kene buat sampai kurang semangat...

En. Fuad kene bersemangat. Kalau tak, ramai yg tak semangat juga. Kalau mcm sy xpe,,, update pun jrg2... :-) orang tak kisah.

Perkataan 'latih' tu tanda belum boleh jadi ummi... :-)

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Egg Head:-

Nsyaallah, moga ketemu yg pemalu bila kene waktu...
Panjang umur, pasti dipilihNya untuk sampai ke gmi. :-)

Moga Allah kasih.

Ad-Dien said...

entri Baitilatiqa kali ini seputar isu al-hayaa' (malu)..mumtaz, semoga senantiasa dibentengi dengan perasaan itu, ia adalah anugerah yang besar dariNya yang tidak semua orang merasakannya,

Daripada 'Imran bin Hushain r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda:

الحياء لاياتي الا بخير. وفي رواية لمسلم:الحياء خير كله.

"Sifat malu itu tidak akan mendatangkan keburukan, kecuali hanya kebaikan" Lafaz berbeza dari Muslim: Malu itu sebenarnya sifat yang baik."

(Bukhari no.6117, Muslim no.37)

Wujudkah Isi Dan Kulit Dalam Ajaran Islam ?

wallahumusta'an

kokser kokdam said...

malu itu comel..
ahaks..

RuMaH TuA said...

Ad-dien:-

Insyaallah, mudah-mudahan Allah hias saya dan semua dengan sifat ini. Amin~~~

Tingkatan orang bertaqwa itu adalah sentiasa mencari yang terbaik.

"Moga Allah kasih"



Kokser kokdam:-

Baru jumpa semula jejak ustaz setelah sekian lama... (^-^)

Tak comel, tak malu... Ek!?!

Moga Allah kasih.

Bulan Syurga Firdausi said...

salam..lame nye x ziarah cni... Allah :) malu...sifat yg sgt tepuji...bile malu betempat :) alhamdulillah..bangga dgn kamu..smga ALlah terus pelihara :)

RuMaH TuA said...

Bulan syurga firdausi:-

Ya... Kita perlu mempunyai sifat malu. Malu ini boleh terhapus dengan tamak. Makanya, sama mengawal diri dengan mwngamal agamaNya....

Moga Allah pelihara saya dan kamu.

SyaheeDah said...

إن مما أدرك الناس من كلام النبوة الأولى إذا لم تستح فاصنع ما شئت

Erti : Sesungguhnya, perkara yang telah diketahui ramai dari perkataan nabi-nabi awal dahulu adalah : Apabila kamu tidak lagi mempunyai perasaan malu, kamu buatlah ( akan berbuat) apa sahaja ( Riwayat Al- Bukhari).

wahai diriku sendiri..malulah kamu.huhuT__T

RuMaH TuA said...

syaheedah:-

Syukran untuk peringatan.
Wahai diriku, malulah kamu!

Dalam surah fussilat: 40 Allah berfirman,

اعْمَلُوا مَا شِئْتُمْ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ

"lakukan apa sahaja yang kamu kehendaki, sesungguhnya Dia Maha Melihat apa yg kamu kerjakan"

Ancaman Allah buat yang tidak ada rasa malu.

Moga Allah kasih. (^-^)y

Angah said...

Salam buat Rumah Tua,

InsyaAllah dpt penziarah ini nukilkn sesuatu walaupun sdikit telat tpi msih sempt menitipkn sebaris kata..

jadikn mlu ini sbagai kekuatan yg mampu menyokong kita dan jgn jdikn malu ini sbagai satu titik kelemahn kita..tapi letakkanlah MALU ini di temptnya yg sesuai..(kalau x, kte jdik zalim sbb xletakkn ssuatu perkara pd tmpatnye..aik? bleh pakai x ni?)^_<

pe pun, ini hanya sekadar bingkisan dri celahn idea yg menyelusup msk dlm kepala..hehe..^^

Chupp!! Rumah Tua selalu,Alhamdulillah....^^

RuMaH TuA said...

Angah:-

Salam buat fadhila yg cute...
Sangat2 bermakna sebaris kata2 sahabat ini...
Ya...
Seharusnya kita menghiasi diri dengan sifat ini kerana mereka yg tidak berhias denganny seakan mencabut firah kejadian dirinya sendiri. Kan?

Mantap! Susup masuk mcm 2 je...

Moga Allah kasih kita berdua. :-)

Ad-Dien said...

Assalamualaikum,
sudah saya jawap soalan enti berkaitan tudung itu, rujuk tread islamkah pakaianmu ye..

komentar saya ringkas dan bersahaja memandangkan ia hanya pendapat peribadi (tambahan saya belum berumahtangga)

Allahu yubarikufik

Cikgu Ma said...

saya pemalu...tp kdg2 org anggap mcm saya kurang malu.. =)

RuMaH TuA said...

Ad-dien:-

Waalaikumussalam..
Jzkk... Pertanyaan itu memang memerlukan pandangan dr sdt peribadi....
Jzkk..
Nsyaallah, sy akan membaca...
:-)

Moga Allah kasih.

Ad-Dien said...

insyaAllah..cuma saya tertanya-tanya juga kenapa enti bertanya ye? :)

jemput juga ke forum di blog jika ingin berdiskusi ilmiah bersama sahabah yang lain, insyaAllah..

Penjelasan Syubhah Dalam MLM

RuMaH TuA said...

Ad-Dien:-

Kenapa? Susah nak jawab... ^^,

Nsyaallah...

Moga Allah kasih.

qalbunsaleem said...

"shyness" or "malu" is not just something regarding women but also an attribute that believing men should have, for it is an indication if their fear of Allah and an indication of the value of their Deen..
: The Prophet said, "Faith (Belief) consists of more than sixty branches (i.e. parts). And Haya is a part of faith." (Bukhari)

RuMaH TuA said...

Cikgu Ma:-

Malu itu subjektif.
Yang diletak noktah malu pada Allah.

Moga Allah kasih dirimu (^__^).

RuMaH TuA said...

qalbunsalem:-

Sure...
Thx 4 d info.
Insyaallah...

Alhaiya' also can b part of sign of our deen...

(^_^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...