Saturday, December 29, 2012

.:: HaTi RauDhAh 01 ::.


Assalamualaikum...

Moga baik-baik semuanya.
Insyaallah.

-----------------------------------

"Hati raudhah menggamit cinta Ilahi"

-----------------------------------

Bulatan Cinta.

Meletakkan hati & cinta dalam satu baris.
Perkara biasa.
Kerana yang namanya cinta itu bulatnya dihati.
Kan?

-----------------------------------

Hati tak merah.

"Dia ni dari jenis yang biasa-biasa je"

Apa yang biasa-biasa?
Pakaian dia? Tudung dia?
Atau amalan dia?

Awak...
Jangan rasa awak lebih baik dari dia.
Awak tak pernah lebih baik dari sesiapa bila awak rasa awak lebih baik dari dia.

-------------------------------------

Kan Manusia.

Awak. Saya.
Kita manusia.
Selalu silap.
Selalu jugak minta maaf.
Selalu taubat.

Ulang lagi silap.
Ulangla lagi minta maaf.
Ulang jugak taubat.
Langsung tak salah.
Jalan kembali ada.
Sentiasa.
(^__^)y


--------------------------------------

Firman Allah,

وَهُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ

“Dan Dialah yang menerima taubat dari hamba-hamba-Nya dan memaafkan kesalahan-kesalahan.”
(Asy Syura: 25)

-------------------------------------

Penghujung cuti.

Belum pun tinggal rumah.
Hati dah rindu.

-------------------------------------


(^__^)y:- "Terima kasih Allah"


Ditulis di,

45 comments:

MystoryPic said...

2012 tinggal 3 hari lagi.... pasti banyak yg tertinggl di belakang sebagai kenangan... dan pasti akan merindui saat yg ditinggalkan itu. Insyaallah hari yang mendatang kita lalui dengan lebih baik dari hari ini

Selamat tahun baru RT

❤~Emma Abduh~❤ said...

yup btl 2..jan rasa diri ni lebih baik dr org lainkan?smoga Allah jauhi sikap ini dlm diri kita.. :)

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Kadangkali kita fikir tak buat dosa tapi sebenarnya ada tanpa kita sedari terutamanya anggota mata kita. Kekalkan dalam hati dan mulut kita sering beristighfar, moga Allah ampunkan dosa.

Selamat kembali bertugas buatmu, mohonlah kepada Allah dan bekerjalah untuk keadaan yang lebih baik. Dalam segala hal yang kamu kerjakan, jangan sekali-kali melupakan Allah.

Moga Allah kasih dirimu..

Chic Na said...

manusia mmg tak boleh lari sari melakukan kesilapan kan. yg penting sentiasa bermuhasabah diri, InshaAllah. :)

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum,,apabila kita membanding kesalahan orang itu bermakna kita sedang membuka kesilapan sendiri,,orang yang baik akan sentiasa mentazkirah hatinya terlebih dulu untuk perbaiki diri.. ^_* senyum selalu..

Humaira said...

mungkin biasa dipandangan orang y biasa hatinya, orang y luar biasa hatinya pasti mggunakan "mata" yang luar biasa. Allah... jzkk adeq iqa.

Angah said...

Alhamdulillah, thanks dear..

Alhamdulillah3x...

Astaghfirullah3x..

Terubat hati bila bace entry Iqa kali ni..hehe
Takut jgk kan kalau2x ada silap ngn sape2 hatta dengan Allah sekali, bertaubatlah kta yer...

pe pun, entry iqa bermakna buat ila, peringatan utuh In Shaa Allah akn berkekalan.. ^___^

RuMaH TuA said...

MystoryPic:-

InsyaAllah.
Sama berusaha memperbaik yang akan datang.
Kerana mudah-mudahan kita hanya rindu-rinduan, tidak dalam penyesalan. Kan?

Selamat juga buat dirimu.
(^__^)y

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Emma Abduh:-

Itulah.
Kadang hati ni nakal sungguh.
Suka nak jadi hakim.
Istighfar2.

Mohon doanya buat iqa.

(^__^)y
Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Abd Razak:-

Waalaikumussalam...

Banyak perkara Allah sertakan pahala apabila dilakukan.
Kerana banyak perkara yg kita lakukan beserta dosa.

Allah Maha bijak.

Insyaallah.
Mohon doanya. Agar mudah belajar, menerima ilmu & beramal.

Allah dihati!

Moga Allah kasih.
(^_^)y

RuMaH TuA said...

Chic Na:-

Ya.
Muhasabah mencari yang lebih baik.

"Tingkatan orang bertaqwa itu adalah yang sentiasa mencari yang terbaik"

Insyaallah.
(^__^)y

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Perdu cinta:-

Waalaikumussalam...

Betul3.
Patut2 kita mencari kebaikan dalam keburukan seseorang itu.
Kan hati raudhah.

Hee~~~

Mohon doanya.

Senyum2 selalu.
Moga Allah kasih.
(^__^)y

RuMaH TuA said...

Humaira:-

Berjaga2.

Gusar terbit ungkapan "biasa2" itu.
Kerana boleh jadi Allah menolak dan berpaling dari diri semata kerana "biasa2" itu.

Allah dihati!
(^__^)y
Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Angah:-

Alhamdulillah...
Sama-sama kasih cik ila...

Wah! Boleh jadi ubat. Hee~~~
Takut kita bermakna bila ada solusinya.

Kan?

Amin... Insyaallah.
(^__^)y

Moga Allah kasih dirimu sahabat.

nur naa'irah said...

salam..entry bermanfaat..kita sntiasa mlakukan dosa..taubat itu lebih baik..perbaiki diri lebih penting..:)

RuMaH TuA said...

nur naairah :-

Salam...

Alhamdulillah.
Ya. Manusia.
Melakukan banyak dosa.
Sama ada dosa yg sedar atau x.

Moga Allah kasih dirimu. :-)

Egg Head said...

baik-baik saja...
alhamdulillah....
allah bagi sehat...
allah bagi sakit...

cinta itu dihati...
bukan dimata...
bukan juga pada harta....


pakai dia biasa...
tudung dia biasa...
amalan dia biasa...
tp cinta dia...
diluar kebiasaan....

manusia pelupa...
dunia penipu...
selalu wat dosa...
kena selalu bertaubat...
jgn juz tau buat...
tp x reti nak taubat...

nampak gayanya...
hang kena duduk umah je la...
may be allah nak show...
the best place untuk wanita...
adalah rumah dia...
selamat dr fitnah n noda...

P/s:komen lagi panjang dr entry...terlebih josh(baru balik dr markaz)...woha2x..sory

kueh said...

haha..hehe..
lucu bace komen kat ats tuuuuuuu....
xnk komen panjang t pnuh ruang komen..ekeke:P

qa.
setiap org ada hati.
hati2 jaga hati :)
hehe.

see u kat maktab..insyaAllah~~
<3 you o(^-^)O

nur naa'irah said...

salam..in shaa ALLAH..entry2 ukhti semua nye bagus2..ana suka baca..tapi ana mohon pendapat ukhti tentang latest entry ana..i need yr advise..:)..harap ukhti sudi bagi advise dan pendapat yg patut..:)..syukran ukhti..:)

RuMaH TuA said...

Egg Head:-

Alhamdulillah.
Yg baik2 dari Allah.

Cinta dihati.
Didik hati terpelihara cinta.

Biasa pada manusia.
Luar biasa pada Allah.

Dunia datang bersama ujian.
Ujian datang bersama rahmat.
Rahmat datang bersama yg bertaubat.

Ok. Ok. & Ok.
Rumah paling baik.
Paling selamat.

p/s:- Copy buat new n3.
Ehem!
Setiap sabtu je josh?
(0_o)y

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Kueh:-

Yang, rindu la...
(^__^)y

Pandai ea...
Nak komen pendek cakap tak muat pulak dia... ^^,

Ku.
Setiap orang ada hati.
Awak pun ada hati.
Iqa jaga hati awak.
Peace!

Ehem!
Tang hati jugak nampaknya.

Orite...
c u soon...
InsyaAllah.

Miz u~~
Moga Allah kasih dirimu sahabat.

RuMaH TuA said...

nur naa'irah:-

Salam.
Alhamdulillah.
Bole tambah andai ada apa2.
Banyak yg kurang di sini.

Insyaallah.
i'm cmg dear~~

Moga Allah kasih.

NorFarahin@aien said...

Salam ieyqaaa


bmkna sgt entry nih..
tengss sbb mengingatkannn
T_____T


setuju..jgn ada dlm hati kita walau sedetik pun kita ni lebih baik dr org lain
Jgn kita pandang org lain dgn sbelah mata jee
cube didik jiwa kita spya lbih sng mlihat sisi psitif sseorg drpd sisi ngatif mereka
mrendah dri jua yg terbaek kan
n yg petim audit diri kita dl sblm tgok org len. XD


*pe pun maaf dipinta dr dri ni if ad slh silap nge iqaaa
yg xbaik tuh sila buang jauh2 keyh
syggg ieyqa ahhh
: )

Egg Head said...

alhamdulillah...
baik n buruk datang dr allah....

dari mata
turun ke hati...
dari hati
terbitnya cinta...
didik mata
terpeliharalah cinta....

biarkan biasa-biasa...
asal istiqamah...
insyallah
luar biasa pada Allah....

dunia sementara
akhirat selamatnya...
selepas ujian
ada kebahagian
bila ujian sepahit hempedu
barulah kebahagian semanis madu...

jgn just say ok.ok & ok...
but try...
fikir lagi n lagi...
n try to amalkan...
u know better than me..
woha2x.....

p/s:copy je...no hal la...nie semua harta Allah....

bukan sabtu je josh....sabtu baru nie je josh(syura baru balik 40 hari dr indon yg bayan...kita pun dapat la sikit tempias).x leh josh sgt,kena kawal ok...

moga allah terima...ok

Fauziah Mohamad said...

terima kasih kerana mengingatkan, bila rasa diri lebih baik sebenarnya ada yang lebih baik dari kita kan...
semoga kita sentiasa dapat didik hati kita

~cik atin~ said...

walau ape pun kisah semalam. hidup ini mesti diteruskan. selamat tahun baru 2013 iqa :)

fuad ansari said...

ehem.... xnak komen panjang2 jugak la... hehe..

hati bila bersatu bersama cinta, ada yg menguntungkan, ada yg merugikan, ada yg melekakan.. moga Allah selamatkan hati2 kita semua..

moga Allah kasih.. (",)

SyaheeDah said...

assalamualaikum sahabat

rumah tua berwajah baru..dah nampak gaya 'buat' rumah kat atas tu, tapi 'tangganya' enggak ada..?^_^

ya, cinta itu bulatnya di hati.
cinta adalah cinta.
cinta membawa bersama rindu.
rindu membawa harapan bertemu.
harapan bertemunya zauq dengan cinta.

cinta khaliq mahupun cinta makhluk..
tertunainya secara hakiki hanyasanya bila bertemu & melihat DIA.

terlalu naif rasanya dalam belajar bercinta.

kerana cinta ku belajar, ingin sekali memberi yang sebaiknya, namun masih naif. terlalu.

"saya..bukan biasa-biasa. kerana saya terlalu kurang untuk menjadi biasa-biasa, apatah lagi untuk menjadi biasa".

dari cinta makhluk mengenal kehinaan diri.
dari kehinaan diri membawa kesucian hati.
cinta hakiki, letaknya di hati yang suci.

erm,macam buat entry baru je kat sini...takpe kan?hehe
barakallahufik.^_^

RuMaH TuA said...

norfarahin@aien:-

Salam cik ain.....

Terima kasih kembali kerana sudi membaca coretan di sini.

(^___^)y

2 mata.
1 melihat kebaikan orang lain.
1 melihat keburukan diri.
Selesai.

Betul 2 cik ain yg cantik manis.
kita merendah diri luhur kerana ingin menyambut rahmat serta gapai redhaNya.

Sama2 juga iqa ni. Minta maaf untuk semua.
Luv u sayang..
<3<3<3

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Egg Head:-

Alhamdulillah.

انكسار العاصي خبر من صولة المطيع
"perasaaan lemah dan hina diri orang yang derhaka adalah lebih baik daripada perasaan kuat dan angkuh orang yang taat"

Menghambakan diri pada yg selayaknya.
Selamat dunia selamat akhirat.

Sure. Ok. Ok. & ok.
Kerana Allah.

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Egg Head:-
*ﺧﻴﺮ

RuMaH TuA said...

Fauziah Mohamad:-

Yes. Sure. No doubt.
Allah pemilik segala kesempurnaan.
Amin.
Sama2 kita kak Gee..
Mohon doanya.

Moga Allah kasih. <3

RuMaH TuA said...

cik atin:-

Hidup diteruskan demi kelangsungan kebahagiaan yg berpanjangan di sana kampung halaman syurga nan indah.

Selamat juga buat dirimu cik atin si cumil!

Moga Allah kasih. <3

RuMaH TuA said...

Fuad Ansari:-

Allah...
Cik ku da ada gang. ^^,

Amin2 ya Allah.

"ku ingin leka bersama cinta Allah. Biar rugi di dunia. Banyak untungnya di sana"

Moga Allah kasih. ^^,

RuMaH TuA said...

Syaheedah:-

Waalaikumussalam sahabat yg dikasihi... <3

Hik3 setelah hampir setahun.
Tukar2 yg ceria pula.

Da, tangga duk dalam tu kot?
*ting3 (klip2 mata gedik)

Mencintai Allah.
Bulatnya lebih gah.
Gah sehingga bulatnya hati boleh menerima cinta2 lain yg juga pada hakikat milikNya jua.

Eh!
Takpe2, buat macam rumah sendiri.
Hee~~~
Jzkk.

Moga Allah kasih. <3

Egg Head said...

anda berkata benar......

moga allah kasih...insyallah

woha2x...

senyum selalu...k

Y(*.*)Y

RuMaH TuA said...

Egg Head:-

Insyaallah.

Senyum. Pahala.
Jzkk.

(^__^)

Moga Allah kasih.

Fauziah Mohamad said...

adik iqa dah pindah rumah baru ni...ni rumah ceria ni:)

RuMaH TuA said...

Fauziah Mohamad:-

Kak Gee...
Myb sebab tuan dia ni yg makin tua...
Hee...

Moga Allah kasih.
<3<3<3

istiqomah said...

suka entry ni.. kita hanya hamba Allah s.w.t ,,

RuMaH TuA said...

istiqomah:-

Alhamdulillah...
Peringatan buat diri sendiri juga...
Hamba yg ingin mengenal penciptanya.
<3

Moga Allah kasih.

KY said...

Assalamualaikum,

sentiasa berfikir sebelum buat sesuatukan? sentiasa bertaubat kerana maaf sentiasa ada buat insan2 yg bertaubat dan selalu mengingati dosanya..terima kasih

RuMaH TuA said...

KY:-

Waalaikumussalam...
Ya...
Rahmat Allah lebih luas dari murkaNya.
Sama2 bertaubat atas dosa2 yg sedar dan tidak.

Moga Allah kasih. :-)

#thelagidanlagi said...

ape yg menarik minat ana lam blog nie. satu entri berbagai tajuk dan cerita. macam dah qodo hari2 yg x de entri tuh..

teruskan rumah tua.

"belum pun dah tinggal blog nie, hati dah rindu" :P

RuMaH TuA said...

Thelagidanlagi:-

Orang bila jarang2 update jadi beginila...
1 n3 macam2 ada...
Alahai cik iqa...

Insyaallah selagi ada peluang menulis.

Wah! Ambil hati tuan rumah ni. *senyum (^__^)y

Moga Allah kasih dirimu.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...