Friday, June 15, 2012

.:: CaRa MeNiTi ::.


Assalamualaikum...

Mudah-mudahan sahabat-sahabat sihat iman serta tubuh... ^^,

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.
Atas semua pilihan nikmat dan ujian yang diberi.

----------------------------------------------


"Ketika manusia sama-sama sihat, 
mereka sejajar dalam iman,
tetapi apabila bencana menimpa,
terdedahlah siapa yang benar-benar kukuh imannya"


Meniti.

"Hem... Sabarnya dia. Tak nampak nangis pun...(ni pun banyak versi ok)"

Sedang sabar itu tika dia berjalan di atas titian ujian. Bagaimana dia menyediakan diri untuk menghadapi perjalanan di atas titian itu tadi. 


Contoh mudah.

Remaja tadi kalau lelaki dia seorang yang benar-benar bersabar apabila dia masih mampu solat berjemaah di masjid walaupun tanpa si ayah tadi (yelah, dulu-dulu ada tukang paksa ke masjid).

Remaja tadi kalau pula seorang perempuan dia benar-benar bersabar apabila masih mampu menjaga solat awal waktu (kan dulu-dulu ada tukang sound).



Belajarlah memilih jalan kesabaran yang indah, 
kerana kita sentiasa diuji dengan nikmat dan musibah.
Jika tidak pada yang indah-indah,
belumpun separuh kita sudah diterpa lelah...


----------------------------------------------


RuMaH TuA.

Ehem! Terima Kasih pada yang masih sudi bertandang ke RuMaH TuA ni walaupun lama ditinggal sepi oleh tuan tanahnya sendiri (cewahh!). Minta maaf semua. Insyaallah, ada ruang & peluang saya ziarah blog awak-awak ye.  

(^^,) Suka!


(^_^) :- "Belajarlah memelihara adab-adab kedukacitaan sebagaimana kita pelihara adab-adab  kegembiraan"

Ditulis di,

26 comments:

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Moga iqa sihat hendaknya..

Iman yang jitu memimpin hati orang itu untuk bersyukur ketika Allah turunkan nikmat dan bersabar ketika musibah melanda.

Dia benar-benar tahu hakikat ia dicipta.

mselim3 said...

Assalammualaikum....

Datang sini melawat rumah tua, moga sentiasa sihat hendaknya dibawah rahmatNya...moga saudari agar terus istiqamah di jalan yang diredhaiNya...

pls :Lama menyepi....insaallah kalu free datang2 lah visit saya k...salam ukhuwah , salam yang tidak pernah lupa pada kekawan blogger.

selim....owner mselim3.blogspot.com

Bulan Syurga Firdausi said...

x pe sepi tp bile bace entry2 nya smua bagus2 :)

RuMaH TuA said...

Abd Razak :-

Waalaikumussalam...

Ya. Kerana itu kita perlu bijak mengatur bagaimana untuk peroleh iman yg sempurna. Dunia medan ujian.

Benar2 ingin redhaNya.

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

mselim3:-

Waalaikumussalam... :-)

Nsyaallah. Moga dirimu dalam pemeliharaanNya.

O_0 :- itula... Rumah tua patut2 ditukar rumah usang je pulak. Kan..

Moga Allah kasih.

~kueh~ said...

akhirnya...

ujian adalah tarbiah dari Allah..
indahnya sabar jika segalanya kerana Allah (",)


hehe...
kalau nk meniti..kena tahu cara susun titi lah..ngee :D

RuMaH TuA said...

Bulan Syurga Firdausi :-

Alhamdulillah...
Bunyinya seakan menjaga hati tuan blog je.
:-) hik3

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

kueh :-

Ya. & sejauh mana indahnya sabar itu bergantung kepada bagaimana usaha untuk kita mengindahkan dia juga.

Indah itu subjektif. :-)

Try titi batang pisang tengok? Hik3

Moga Allah kasih dirimu.

Anonymous said...

Adab kegembiraan..?

RuMaH TuA said...

anonymous:-

O_0 meraikan kegembiraan yg hadir mengikut lunas2 Islam agar iman dan amal turut terpelihara. Sayang andai dengan sedikit kegembiraan diri tercampak dalam kehinaan. Hilang dari pandanganNya. Fhm kan... :-)

MUHAMMAD SUKRI SUPI said...

Assalamualaikum...

Suka dengan ayat2 pada gambar gadis berpurdah hijau itu....7 tahun da kot..he3

RuMaH TuA said...

Muhammad Sukri Supi:-

Waalaikumussalam...

Xfhm... :-)

Angah said...

Salam buat Rumah Tua:

ALhamdulillah.....

waaaa......suke rase bile Iqa dah update blog ni..rindu pun ad...

^.^

Ujian yang menimpa, ujian yang menduga, ujian yang diberiNya...
itu tanda bahawa Allah itu sayang kepada kita...betul x? betul x?
Sebb Allah sayangla, Dia bagi bermacam ujian, dugaan, cabaran dan juga... Titi untuk kita meniti.

kerana di hujung titi sana, ada ganjaran yang akan kita dapat [InsyaAllah] setelah meniti titi yang Allah binakan itu...

[entah betul entah ke tidak ayat ni..~^^~]

pe pom..time kasih kerana sudi berkongsi ilmu hari ini..Rumah Tua..

Mizzzzzzzzzzzzz Uuuuuuuuuuuuuu...
(^_^)

RuMaH TuA said...

Ila:-

Salam rindu buat ila yg cumil!!

Ya... Dunia medan ujian. Musibah yg d terima sebagai kifarah dosa dan untuk menjadikan kita lebih dekat denganNya.

Betul... Kerana itu cara meniti perlu berhati2 bimbang tergelincir.

Ila... Rumah tua patut2 ditukar rumah usang je pulak... Hik3 ^^,

Ehem! Seronok p taiping... :-)

Rindu ila.. <3

Moga Allah kasih.

fuad ansari said...

baru sy terfikir, wanita berpurdah senyumannya di mata.. (",)

sebab tu penting ujian.. maka dapatlah dibezakan antara iman suasana mahupun iman mujahadah, kan..

adab2 kecukacitaan jika tak dipelihara, boleh membawa kepada bunuh diri jugak rasanya..

moga Allah kasih dan sayang.. (",)

C'Jai said...

sudah lama tak bertandang ke mari...
...Alangkah INDAHNYA kalau dapat kita FAHAMI bahawa setiap INCI ujian yang kita alami adalah sentuhan KASIH SAYANG daripada Allah (swt) kepada kita.. tidak pernah sekalipun ujianNnya datang untuk menjauhkan HAMBA daripada TUANNYA, bahkan untuk menjadikan MANUSIA INGAT dan DEKAT pada Maha Pencipta..

RuMaH TuA said...

Fuad Ansari :-

Kan2... Itupun kalau nampak mata. Yg buzruko, xde senyum2nye... Mata pun dalam kain.. Hik3

Tym ujian sampai baru bole test iman. Hari2 cakap nasi xbole mengeyangkan, Allah yg bagi kenyang. Try xmakan bpe hari... Test yakin tengok... :-)

Betul2... Sahabat cintakan musibah. Cinta kerana dgn musibah Allah akan angkat darjat disisiNya. Musibah juga penghapus dosa... Kan...

Moga Allah kasih & sayang dirimu juga...

RuMaH TuA said...

C'jai:-

Alhamdulillah... Sampai jugak walau da lame x ke sini...
Betul... Apabila kita faham mengapa sebab kita d hantar ke dunia ni... Nsyaallah kita gembira dgn kasih sayangNya ini. ^^,

Moga Allah kasih. :-)

Muhammad Adam bin Roslan said...

Terima kasih atas perkongsian :)

RuMaH TuA said...

Muhammad Adam bin Roslan:-

Terima kasih kerana membaca & sudi komen di sini.

Moga Allah kasih.

SyaheeDah said...

"beratnye dosa org yang curi motor ali(bukan nm sbnr) tu..kesian sgt kat ali,nangis sampai terguling-guling..siap la pencuri tu,dpt seksa Allah nanti...huh!"

*berat lagi pahala yg Allah sedia utk Ali,kalau.....(jwb dlm ati)^__^

pilihan kita..dgn kekuatan yg Allah beri..

semuanya bisa mnjadi sungguh indah^__^
tq tuan tanah!

RuMaH TuA said...

syaheedah :-

Hik3 best2.... :-)

Ya. Mencari kekuatan sebelum tibanya ujian lebih mudah berbanding ketika saat diuji. Erm.. Sediakan payung sebelum hujan. :-)

Tq juga kerana membaca. ^^,

Moga Allah kasih dirimu.

gerai sabila said...

assalaamualaikum warahmatullah.... nice posting... salam kenal dari kami di indonesia..

RuMaH TuA said...

gerai sabila:-

Waalaikumussalam...
Jzkk...
Salam ukhwah dari saya d Rumah Tua... :-)

Moga Allah kasih.

Bulan Syurga Firdausi said...

Bulan Syurga Firdausi :-

Alhamdulillah...
Bunyinya seakan menjaga hati tuan blog je.
:-) hik3

Moga Allah kasih.

June 15, 2012

laa' yaa baitilatiqa...

RuMaH TuA said...

Bulan Syurga Firdausi:-

Alhamdulillah... :-)

Moga Allah kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...