Friday, August 12, 2011

.:: AdAb PerJaLaNaN ::.


Salam Ramadhan....

Serasanya sudah lama kita tidak berkongsi mengenai adab. Adab yang mana daripada apa yang baginda Rasulullah ajarkan kepada kita. Mana - mana yang kurang, sila topup... 
(^-^)y Syukran...

errr... Org lain tulis post tentang Ramadhan...
Tapi RuMaH TuA..... (",)

Kalau yg ni, agak2 buat adab perjalanan tak?
(ustazah naik bot tu, ustazah baca doa apa?? 
tak kongsikan pun kat sini.. (",) )
~ Syukran en. fuad ~

Baca doa, 

بسم الله مَجرِهَا ومُرسِهَا انَّ ربِّي لَغَفُور رَحِيم

Adab Perjalanan


  • Seperti biasa, setiap perkara yang hendak kita lakukan adalah paling baik sekiranya kita dapat bersolat. Begitu juga apabila kita hendak memulakan perjalanan, mulakan dengan solat sunat 2 rakaat. Insyaallah, bolehla kita amalkan doa ini,


ُاللهُمَّ بِكَ اَصُولُ وَبِكَ اَصُولُ وَبِكَ اَسِير

  • Kemudian, kita baca


 بسم الله توكلت على الله

  • Apabila kita keluar rumah, melangkah dengan kaki kiri dahulu. Tetapi diingatkan pakai kasut atau selipar menggunakan kaki kanan dahulu. Ok?


  • Naik kenderaan menggunakan kaki kanan & baca basmallah, & doa,




  • Kemudian ucap alhamdulillah 3 kali, Allahu Akhbar 3 kali. Mudah kan?


  • Apabila kita, 

                              - menaiki bukit bacalah Allahu Akhbar.
                              - turun bukit bacalah Subhanallah.
                              - melalui tanah rata ucaplah alhamdulillah.

  • Sekiranya kita nampak, 

         -kuil, tokong atau gereja atau seangkatan dengannya 
          maka, bacalah lailahaillah la maghbud illallah.

(sori ye...

la ma'bud illallah....

cmnie..


لا إله الله لا معبد إلاَ الله) 
~syukran en. hamdi ~

         -masjid maka berselawatlah.


(ade ustaz bgtahu bahwa ade doa nmpak masjid. 


"allahuma figrli, zunubi, khotok'i wa amali" dlm kitab al-azkar

selawat hanya khas utk masjid nabawi saja. tapi ulamak kata kita leh selawat juga sebagai tanda kita ingat nabi saw.

bila lihat masjid maka lihat dgn penuh kecintaan dan kasih-sayang.)
 ~ Syukran en. penchacaiz ~


         -tanah perkuburan maka berilah salam.

(ibu zyla pun selalu pesan, 
kalau melimpas kubur sedekahkan al fatihah utk ahli2 nya..)
~ Syukran cik Zyla~

  • Sepanjang kita dalam perjalanan, sekiranya ternampak keindahan serta kemewahan dunia maka ucaplah,


اللهمّ اني اَعوذبك مِن فتنةَ الدُّنيَا


  • ِSetelah tiba di suatu destinasi maka turun kenderaan dengan kaki kanan, kemudian berdoalah,


َربّ انزلنى مُنزَلا مباركا وانتَ خيرُ المنزلين

"Ya Allah turunkanlah aku pada tempat yang penuh barakah, dan engkau adalah sebaik - baik pemberi tempat"


  • Sebelum memasuki rumah, baca surah Al Ikhlas 3 kali, selawat 3 kali & bacalah doa masuk rumah.





  • Then, buka pintu & beri salam.


السلام عليكم اهلِ البيتِ ورحمتُ الله وبركته




Mudah - mudahan kita semua dapat beramal. Kalau tak dapat banyak, mula dengan sedikit...


p/s:- "Macam mana driver Malaysia nak naik guna kaki kanan? 
         (^-^)y kreatif kan diri anda..."

Ditulis di,

37 comments:

hamdi said...

perkongsian yang bagus..:)

Ada seorang senior saya kata, ustaz alim yang mengajar dia beritahu, xda hadith yang beritahu apabila lihat masjid, kita berselawat. Xda doa khusus bile lihat masjid atau surau. Cuma boleh diamalkan utk dapatkan pahala berselawat atas Nabi kita Muhammad saw. Tiada masalah.

Selamat berpose...

penchacaiz said...

salam.

teringat time kuar 40 hr. nak tukar route je mesti muzakarah adab perjalanan.

ade ustaz bgtahu bahwa ade doa nmpak masjid.

"allahuma figrli, zunubi, khotok'i wa amali" dlm kitab al-azkar

selawat hanya khas utk masjid nabawi saja. tapi ulamak kata kita leh selawat juga sebagai tanda kita ingat nabi saw.

bila lihat masjid maka lihat dgn penuh kecintaan dan kasih-sayang.

wallahualam

MUHAMMAD SUKRI SUPI said...

Assalamualaikum...

Subhanallah, perkongsian yang amat memberi manfaat utk diamalkan oleh setiap muslim. Sedikit perkongsian berkaitan dengan petikan dr artikel Baitil `Atiqa berkaitan naik bukit baca Allahu Akbar, trun bukit baca Subhanallah, lalu tanah rata ucap Alhamdulillah..Jika sahabat2 ke negeri Kelantan, @ pun anak jatinya sendiri, kalian mungkin tidak perasan di dalam negeri Kelantan juga ada diletakkan kalimah2 sedemikian. Seingt sy ada di 3 tempat. Yang mana satu tmptnya sama dengan apa yang diperkatakan dlm penulisan ini iaitu kawasan yang berbukit, turun bukit, melalui tanah rata (walaupun melaluinya dgn kenderaan).

hamdi said...

penchacaiz....terima kasih, baru saya tahu, jom kita muzakarah lagi. Banyak lagi yang xtaw nie....:)

~cik atin~ said...

syukran ukhti. sangat bergune terutamenye untuk orang yang balik umah setiapa ujung minggu. insyaALLAH bleh diaplikasikan...

Anak Pendang Sekeluarga said...

terima kasih kerna berkongsi ilmu di sini...

~kueh~ said...

alhamdulillah^^,
masyakaraaa..
perkongsian yang bermakna tambah2 nak dekat musim perayaan nie:)

selalu amalkan doa2 je..
rupanya bnyak lagi xtahu sal adab..hee:)

semoga kita dapat amalkan dan sampaikan~~
InsyaAllah..

ehem..
pasni m'sia kene cipta keta y stereng duk kat sblah kiri..baru bleh masuk ngan kaki kanan..ngeh33:)

^i LUV SuNNAH^

♥ Ahlia iman ♥ said...

Assalamu'alaikum ya ukhtil mahbubah^^

Alhamdulillah..terima kasih mengingatkan ilmu adab perjalanan ni, niat utk amal dan sampaikan..Insya-ALLAH

syukran :-)

" Salam Ramadhan Kareem 1432 H "

fuad ansari said...

bab nak naik kerete kaki kanan dulu mmg sukar pada mulanya.. tapi sangat mudah kalau dah tau caranya..

bagus perkongsian ni.. ustazah naik bot tu, ustazah baca doa apa?? tak kongsikan pun kat sini.. (",)

hamdi said...
This comment has been removed by the author.
Fathin Fazila Razali said...

assalammualaikum...slm ramadhan... tak apalah.. tak kanlah kerana ramadhan kita kene buat entri ttg ramadhan je.. mmglah kita berpuasa dan dlm bulan yang baik ni kita saling mengingati antara satu sama lain.. tapi kehidupan kita ttg berjalan seperti biasa kan? ibu zyla pun selalu pesan, kalau melimpas kubur sedekahkan al fatihah utk ahli2 nya..

RuMaH TuA said...

hamdi:-

Syukran~
syukran~
syukran~

"Selamat berpuasa juga"



Penchacaiz:-

Syukran~
syukran~
syukran~

"Wallahualam"

RuMaH TuA said...

M.Sukri Supi:-

Alhamdulillah...
Bagi yang x 'perasan', lepas ni boleh la intai2 cari...

"Sama beramal"



hamdi:-

sy lagi tak tahu... (isk3)

RuMaH TuA said...

~cik atin~:-

Hee~~~
gitulah nampak gaye nye...

"Selamat aplikasi"



Anak Pendang Sekeluarga:-

Sama - sama kerana membaca...

RuMaH TuA said...

Kueh:-

Alhamdulillah...
Isk3
agak tahun bila baru ada stereng 2?
Hee~~~

Tak perlu tgu d sebelah kiri...
try la...



Ahlia Iman:-

Waalaikumussalam...

Sama kita beramal...
Afwan. (^-^) <3

RuMaH TuA said...

fuad ansori:-

Blh bt kursus pd yg x tau lg... (",)
Btw, syukran ingatkan...
Dah tambah... (^__^)



Hamdi:-

Syukran~
syukran~
syukran~

RuMaH TuA said...

Fatin Fazila Razali:-

Waalaikumussalam...
Hee~~~

Syukran~
syukran~
syukran~

Dah tambah (^__^)

hamdi said...

yang komen saye bg tu pn salah...x prasan...ngantuk kot...

cmnie..,

لا معبد إلا الله

Anonymous said...

assalam....kalau x keberatan....bleh terang secara terperinci konsep baitul muslim

riva'i said...

salam kenal, lagunya asik

hamdi said...

tlg betulkan tu...salah..aish...segan

لا إله إلاّ الله لا معبد إلاّ الله

kokser kokdam said...

terbaek..!

mabruk2

sifu im said...

doa2 yg bagus ustazah

Atiqah naThaLIe*~ said...

selamat beradab ketika naik bot~~ngeh3..

RuMaH TuA said...

hamdi:-

insyaallah...
(^-^)


Anonymous:-

waalaikumussalam...
Subhanallah.
Nsyaallah, ada kekuatan, cukup bekalan, saya berkongsi... Tapi, kalau ada mana2 yang sanggup nak berkongsi...dialu - alukan... (^-^)

RuMaH TuA said...

riya'i:-

salam kenal...
instrumental omar akram...


kokser kokdam:-

syukran...
(^-^)

RuMaH TuA said...

sifu im:-

Sama2 amalkan... (",)



atiqah nathalie:-

hee~~~
jom nek sekali lagi...
kita buat adab kuat2...

al_hakim said...

terima kasih atas perkongsian ini..=) bnyak sy belajar disini...

RuMaH TuA said...

al_hakim:-

sama2 kita berkongsi....
Alhamdulillah...
(^-^)

faqir said...

Salam, izin faqir tambah sikit..

1) Dari Jabir Radhiallahu’anhu, dia berkata: “Kami apabila berjalan naik, membaca takbir, dan apabila kami turun, membaca tasbih.”

[235] HR. Al-Bukhari dengan Fathul Bari 6/135.

2) Doa naik kenderaan yg sempurna

baca bismillah masa nak naik..kenderaan, bila duduk baca alhamdulillah..kemudian baca doa yg biasa... spt di bawah ni...

بِسْمِ اللهِ، الْحَمْدُ لِلَّهِ

سُبْحَانَ الَّذِيْ سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِيْنَ. وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنْقَلِبُوْنَ

الْحَمْدُ لِلَّهِ، الْحَمْدُ لِلَّهِ، الْحَمْدُ لِلَّهِ

اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، سُبْحَانَكَ

اللَّهُمَّ إِنِّيْ ظَلَمْتُ نَفْسِيْ فَاغْفِرْ لِيْ، فَإِنَّهُ

لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ.

“Dengan nama Allah, segala puji bagi Allah, Maha Suci Tuhan yang menundukkan kendaraan ini untuk kami, padahal kami sebelumnya tidak mampu menguasainya. Dan sesungguhnya kami akan kembali kepada Tuhan kami (di hari Kiamat). Segala puji bagi Allah (3x), Maha Suci Engkau, ya Allah! Sesungguhnya aku menganiaya diriku, maka ampunilah aku. Sesungguhnya tidak ada yang mengampuni dosa-dosa kecuali Engkau.”

[227] HR. Abu Dawud 3/34, At-Tirmidzi 5/501, dan lihat Shahih At-Tirmidzi 3/156.

faqir said...

BACAAN KETIKA KELUAR DARI RUMAH

بِسْمِ اللهِ، تَوَكَّلْتُ عَلَى اللهِ، وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ.

“Dengan nama Allah (aku keluar). Aku bertawakkal kepadaNya, dan tiada daya dan upaya kecuali karena pertolongan Allah”.

[25] HR. Abu Dawud 4/325, At-Tirmidzi 5/490, dan lihat Shahih At-Tirmidzi 3/151.

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ أَنْ أَضِلَّ، أَوْ أُضَلَّ، أَوْ أَزِلَّ، أَوْ أُزَلَّ، أَوْ أَظْلِمَ، أَوْ أُظْلَمَ، أَوْ أَجْهَلَ، أَوْ يُجْهَلَ عَلَيَّ.

“Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu, jangan sampai aku sesat atau disesatkan (setan atau orang yang berwatak setan), berbuat kesalahan atau disalahi, menganiaya atau dianiaya (orang), dan berbuat bodoh atau dibodohi”.

[26] HR. Seluruh penyusun kitab Sunan, dan lihat Shahih At-Tirmidzi 3/152 dan Shahih Ibnu Majah 2/336.

RuMaH TuA said...

fakir:-

Alhamdulillah~~~~~
Syukran.
Syukran..
Syukran...

"Moga Allah kasih"

abu saffiy said...

salam tahniah kerana membuat perkongsian ilmu ini satu manfaat yg mesar buat ambo jazakallahkhair calaon guru terbaik 2012 insyaAllah

ABU SAFFIY said...

kite kena sedaya upaya masuk kenderaan kaki kanan msia punye keta memang payah tapi cube insyaAllah dapt tengok kete kat barat die punye staring sebelah kiri senag die masuk sebelah kanan sebenarnya ini yahudi punye idea nak sonsang fikiran ummat islam

RuMaH TuA said...

abu safiyy:-

Salam,
Allah...
Jauh lagi rasanya nk ke calon guru terbaik...
isk3

Insyaallah sama berusaha untuk amal sunnah rasulullah... (^-^)

lyiana said...

kat mane berbasikal air tue..nmpk seronok..hehe^^

RuMaH TuA said...

lyiana:-

Na...
Dkt Fraser Hill...
(^-^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...