Skip to main content

.:: Apa PerLu BuAt???? ::.

Sahabat RuMaH TuA di zoo

Pertama - tamanya dan selama - lamanya, alhamdulillah bersyukur kerana masih diberi nikmat untuk bawa dan buat usaha atas iman.

Insyaallah dalam usaha kita pada hari ini, kita perlu wujudkan satu suasana kasih sayang terhadap rakan kita yang sama - sama berjuang di jalan Allah ini.
Zati + Imran  = iqa Luv

Kerana apa??

Kerana kadang - kadang kita sebagai hamba Allah yang berdosa ini banyak silapnya dalam usaha menyebarkan Agama Allah ini.

Apa Perlu Buat?


  • Panggilla sahabat kita dengan nama yang disukai. (senang?)
  • Bila - bila ada kesempatan, apa salahnya jika kita sebarkan salam. usahakan sebagaimana Rasulullah dahulu yang sering terlebih dahulu memberi salam pada sabat - sahabat Baginda. (berlumba la kita...)
  • Sama - sama berkongsi apa yang kita ketahui, tapi... beringat bahawa kita dituntut merendah diri. (jangan tunjuk pandai... DIA lagi pandai....)
ku + zati + kira + pah + ila = Sahabat RuMaH TuA di Ladies Nite

  • Selalu memaafkan kesalahan sahabat kita. (sama - sama cuba yee)
  • Doakan kebaikan sahabat kita.
  • Allah kasi kita 2 mata. Insyaallah, 1 mata untuk melihat semua keburukan kita. 1 mata untuk melihat kebaikan yang ada pada orang lain(sahabat kita la tu).
  • Bukan ke seronok kalau kita makan berjemaah? Nak - nak pakai talam...
RuMaH TuA sewaktu makan berjemaah di Rumah Ustazah Zai....

  • Sering nasihat menasihati ke arah zikir. Banyaknya zikir akan menundukkan nafsu.
  • Betapa redhanya Allah dan sucinya persahabatan andai sering membangunkan antara satu sama lain untuk bertahajjud... (Masyaallah...)
  • Pandang sahabat kita dengan pandangan kasih sayang.
My Rumate = Nathalie Wilson Abdullah


Alhamdulillah.....
Ini sahaja yang sempat dikongsikan. -bz dgn asgmen(konon2)

p/s:- "cerita perkara kebaikan dari usaha agama, yang tidak baik dalamnya dari nafsu dan syaitan"



Ditulis di,

Comments

assalamualaikum...

"makan dalam talam dgn shbt2". memg satu amalan yg baik. melalui amalan itu kita dapat : 1)mengelakkan pembaziran 2)jangan tamak sewaktu makan kerana makan dalam talam melibatkan ramai org. jd, dengan sendirinya kita akan fikirkan insan2 yg dhaif dan miskin. 3)bersyukur dengn setiap pemberian 4)mengeratkan kasih sayang sesama mukmin.

*prngtn kpd diri sendiri
Angah Rahim said…
WAHHH...sronoknyer tgok blik gmbr ni..
Rmai yg bergelar kwn tp seberapa byk yg bergelar shabat? sedikit mne yg berglar tman? mungkin kite xdpt nk tntukn itu seme tp yg psti jika kite bole lakukn ssuatu yg dpt gmbirakn hti mereka(kawan2), Insya-Allah...
gembirlh hti kite dn Allah akn perlihtkan pda kite siapa SAHABAT dan dn siapa TEMAN yg Allah pilihkn & turunkn KHAS untuk kite,heheheh...pnjang plop komennyer...
mhafiz_ydin said…
Sahabat yang baik apabila dipandang, teringat akan Allah..
Iman said…
Sy suka cara penyampaiannya.Sayang uknti kerana Allah.
~kueh~ said…
dOa sEoRaNg sohaBat

"Ya Allah,
kiranya RasulMu hidup bersahabat,
kurniakan jua aku saHaBat,
tapi biarlah sHbt2 dr lorong yg membenarkanMu spt kebenaran AsSiddiq,
Biarlah saHabBt2 daRi pintu2Mu seperti Ali,

Ya Allah,
Kiranya semua itu tidak layak buatku,

aku bErsYukUr
dipertemukan sAhaBaT yg SaTu ini..
Mungkin padanya ada segala yang xpernah aku selami....
Mungkin padanya letaknya apa yang aku impikan selama ini...

TaPi,
Jika aku seorang sAhaBat yang tidak menghargai,
KAU ampunkanlah dosaku..
dan KAU kurniakan keGeMbiRaan duNia AkhiRAt kepada SAHABAtku ini:)

InSya-Allah~~
RuMaH TuA said…
m.sukri supi:-
waalaikumussalam...
Syukran 2k perkongsian...
moga ambil iktibar dan sampaikan...
RuMaH TuA said…
angah:-
La... kan org sastera...
ayat mesti cantik...
sayang ila...
Sahabat dunia akhirat...

mhafiz ydin:-
Mudah - mudahan Allah kurnia kita...

Iman:-
Terima kasih.

Kueh:-
Alhamdulillah...
Seorang lagi sahabat dunia akhirat yang Allah kurnia...
"cinta kerana Allah"
Anonymous said…
Alhamdulillah. Gembiranya rasa kalau kita dapat bentuk suasana agama bersama sahabat. & Tahniah!!! ho3
Anonymous said…
assalamualaikum ya ukhti. ♥
kebanyakan sahabat ct berada di dunia ini (maya) termasuk ukhti Alhamdulillah. ♥
sayang ukhti2. ♥

*bahgia tengok ukhti & sahabat. sejuk hati. ♥
*moga ukhti sihat rohaniah & lahiriah. ♥
sahabat adalah anugerah, sahabat yang ikhlas akan membawa kita kearah kebaikan, semoga ikata persahabatan diteruskan dan dirahmati selalu....
RuMaH TuA said…
Anonymous:-
~ terima kasih kepada dua2...
~ Kalau xkeberatan, boleh tulis nama tanpa url... (",)
~ Semoga diberkati Allah...

Ayushida:-
~ terima kasih atas doanya...
~ kerana Allah...
RuMaH TuA said…
alifzikri:-
maksud yg ingin disampaikan?

Subhanallah,
"sejuk mata Rasulullah dalam solah"
nathalie said…
thankz...huhu..my beloved rumet..;)
RuMaH TuA said…
nathalie:-
Allah atiqah....
Sama2 kasih...
Anonymous said…
salam ziarah.. someone told me that women in islam are like diamonds.. they are expensive and precious. only a few can have them, or even stare at them.. may Allah make all muslimahs in the whole world become like those diamonds..
RuMaH TuA said…
Anonymous:-

Salam...
Insyaallah...
u r rite...
Muslimahs = diamonds
Where do we find diamonds? Deep down in the ground covered and protected. We've got to work hard to get to them....

<3 2 b muslimah (",)

Popular posts from this blog

Hijrah yang tak pernah henti.

Assalamualaikum, Semoga Allah memelihara serta mengekalkan iman kita ketika kembali kepadaNya. -------------------------------------- Perasaan. Nyata perasaan sendiri tidak pernah berubah walaupun setelah menginjak usia hampir masuk ke alam 30an 2021 akan datang. Perasaannya masih sama. Yang berbeza komitmen itu. Bergelar isteri hampir 8 tahun. Bergelar ibu kepada anak-anak. Menjadi guru kepada murid-murid hampir 6 tahun. Menggalas tugas sebagai seorang anak sejak dilahirkan 29 tahun lalu. Juga menantu sejak 8 tahun lepas. Ya, aku berbeza kerana komitmen itu. Perasaan itu masih sama kerana aku mampu mengenang cerita-cerita semalam seolah-olah baru hari ini terjadi. Aku belum terasa tua. Belum terasa kematian itu untukku. Astaghfirullah.  Perasaan itu harus berubah.  Kematian itu paling dekat.  Itulah komitmen sebenar.  Terhadap Tuhanku. Allah. ------------------------------------------------ Semoga Allah memilih aku terus untuk agama ini. Biar lafaz dan perasaan cinta untuk itu seiring

.:: MiNuM cArA SuNnAh ::.

Bismillahirohmanirrahim... Peringatan buat diri sendiri & juga sahabat - sahabat... "Tiada kejayaan yang paling sempurna melainkan dalam Sunnah Rasulullah s.a.w" Setiap pekerjaan yang dilakukan mengikut Rasulullah, pasti ada kejayaan yang Allah janjikan di dalamnya. Setiap hari, setiap dari kita akan minum air. Terutama setiap kali selepas makan. Betul tak? Jadi, Insyaallah sama - sama kita cuba minum dengan cara bagaimana Rasulullah itu minum. Sebaik - baiknya kita minum 15 - 30 minit selepas makan. (supaya mudah cerna makanan yang kita makan tadi kerana kalau kita minum terus, enzyme tadi akan pergi bersama air) Apabila kita minum, peganglah cawan kita tu dengan tangan kanan. (Pegang gelas/cawan dengan tangan kanan, jari kelinking dibawah) Sebelum minum juga, pastikan kita melihat ke dalam minuman kita, takut - takut kalau ada apa - apa ke... Jika ada lalat, tekan dahulu lalat tersebut ke dalam air, kemudian baru dibuangkan. (kerana sayap kiri lalat membawa penyakit, ma

Birthday Party Sofea

Assalamualaikum... Moga semua sihat dalam kasih sayang Allah. Alhamdulillah. Baru-baru ini 24.3.2017 Sofea menyambut ulang tahun kelahiran yang pertama. Umi & Baba merancang menyambut kelahiran pertama ini dengan satu majlis bersama keluarga, rakan-rakan terdekat & jiran-jiran. ------------------------------------------- Event Planner Pada mulanya umi berniat untuk menggunakan perkhidmatan event planner & menyewa satu event space. Tetapi setelah umi membelek kalendar umi perasan yang 24 Mac 2017 tu hari jumaat cuti sekolah. oleh sebab cuti sekolah seminggu, umi decide umilah event planner. hehehe ------------------------------------------- Party Planning First thing yang umi buat ada fikirkan theme birthday sofea. Oleh sebab nama baby love umi Khadijah Sofea & ini birthday party yang pertama, Umi memilih theme Sofia the First. Tempat. Umi berniat nak buat di event space ayer8 Putrajaya. Tetapi baba kurang setuju dan baba mencadan