Skip to main content

.:: APA YANG SEMPURNA ?? ::.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana diberi kekuatan untuk menulis lagi. Kekal dijalanNya. Syukur juga dipanjatkan lagi sekali kerana saya telah menyelesaikan praktikum di SK Sura Dungun, Terengganu.
Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah...

Pada kali ini, saya ingin menulis tentang satu cerita yang selalu saya bawakan apabila muzakarah iman yakin bersama sahabat - sahabat seusaha.


BAHAGIA

Di sebuah pulau terdapat satu kerajaan di bawah satu pemerintahan seorang Raja yang baik & disayangi rakyatnya. Tetapi apa yang menyedihkan rakyat di pulau tersebut, Raja mereka ini tidak mempunyai anak untuk menyambung keturunannya. Semua rakyatnya sentiasa berharap Rajanya itu akan mempunyai zuriat. Setelah 20 tahun, akhirnya isteri Raja telah mengandung. Alangkah gembira & bahagianya Raja. Maka, Raja telah membuat pesta 40 hari 40 malam untuk meraikan isteri & anak yang dikandung itu. 

Hari demi hari berlalu dengan penuh rasa bahagia, tibalah masa isteri Raja untuk bersalin. Maka dipanggillah bidan diraja untuk menyambut kelahiran bayi tersebut. Alangkah gembiranya Raja apabila mengetahui bayi tersebut merupakan seorang Putera. Tiba - tiba dalam kegembiraan tersebut, Raja terpandang akan muka bidan yang muram & sedih. Raja pun mendekatinya dan bertanya.

Raja : Apa yang telah berlaku?

Bidan : Tuanku, bayi yang dilahirkan ini seorang Putera yang comel.

Raja : Beta tahu, tetapi mengapa masih bermuram dan bersedih?

Bidan : Tuanku, takdir telah menentukan Putera yang dilahirkan ini tidak sama dengan bayi - bayi lain, Putera Tuanku hanya mempunyai satu telinga.

Maka Raja pun terdiam. Muka Raja berubah menjadi begitu sedih. Kemudian berita telah tersebar ke seluruh pulau. Rakyatnya turut bersedih dengan kesedihan Raja tersebut. Raja bersedih bukan kerana malu mempunyai anak yang cacat tetapi bersedih kerana apabila anak ini besar, pasti tidak sama dengan kanak - kanak lain. 

Memanda : Tuanku, patik ada satu cadangan untuk dikemukakan.

Raja : Silakan...

Memanda : Mulai daripada saat ini, ketika ini kita potong sebelah telinga setiap bayi yang dilahirkan supaya apabila mereka besar mereka akan sama dengan Putera tuanku. Putera tuanku tidak akan berasa terasing atau kurang. Setiap rakyat di pulau ini bersedia untuk melakukan ini untuk tuanku untuk membalas semua budi - budi tuanku.


Bermula dari perbualan tersebut, setiap kelahiran akan dipotong sebelah telinga. Tahun berganti tahun, akhirnya Putera tersebut telah menggantikan takhta ayahnya. Putera tersebut telah memerintah sebuah pulau yang semua rakyatnya mempunyai satu telinga.


KARAM & PELIK

Berhampiran dengan sebuah pulau, terdapat sebuah kapal yang sedang berlayar. Beberapa ketika kapal tersebut telah karam. Ditakdirkan dua orang telah terselamat dan tersadai di sebuah pulau. Tiba - tiba apabila mereka ini sedar, mereka telah mendengar gelak ketawa kanak - kanak seolah - olah mereka telah melihat satu perkara yang pelik. 

Kanak2 : Hahahahahaha.... Ada orang pelik.... Ada orang pelik....   

Dua orang tadi masih dalam keadaan terpinga - pinga.

Kanak2: Hahahaha orang ni ada dua telinga. hahahahaha....



NAMPAK APA?

Apa yang kita boleh lihat dari cerita ini? Begitulah situasi kita pada hari ini. Perkara yang sempurna(dua telinga) kita nampak tak sempurna. Perkara yang tidak sempurna(satu telinga) kita nampak sempurna.

Kita sendiri boleh lihat ramai pada hari ini menjadi seperti kanak - kanak di pulau tersebut. Yang mana pada hari ini mereka memandang banyak perkara sunnah sebagai suatu perkara yang tidak sempurna. 

Janggut pada asalnya merupakan satu kesempurnaan kerana Rasulullah berjanggut. Pada hari ini orang berjanggut nampak tidak sempurna pada pandangan ramai.Setuju?

Jubah adalah satu kesempurnaan kerana merupakan satu sunnah, tetapi apa pandangan orang sekiranya seorang lelaki berjubah ke Pejabat?

Banyak lagi, purdah, serban, kayu sugi...


Oleh itu, kita perlu berusaha agar perkara - perkara ini nampak sempurna pada pandangan kita dan seluruh umat.


AGAMA = KESEMPURNAAN

SELAIN AGAMA = BUKAN KESEMPURNAAN  



p/s:- "Tidak perlu gusar menjadi yang 'asing' "

Ditulis di,

Comments

hitammanis said…
cukup bermakna......
SyaheeDah said…
subhanallah
yakin dengan janji yang diucap melalui lisan manusia agung..
"islam bermula dalam keadaan dagang(asing) dan ia akan kembali asing. maka beruntunglah orang2 yang asing"(HR Muslim)
can't wait to see sahabat2 iptaa(",)
RuMaH TuA said…
hitammanis:-
Sama2 memberi makna kepada sunnah Rasulullah...
Insyaallah... (^-^)

Syaheedah:-
Syukran...
Insyaallah, panjang umur...
zuhey said…
coretan yg penuh hikmah..
SHM said…
cerita yg menarik utk dikongsi..
sgt bermanfaat..
RuMaH TuA said…
zuhey:-
Syukran... Barakallah...

SHM:-
Semoga beroleh manfaat bersama...
D-yana7879 said…
Sebuah cerita yg sungguh bermakna...byk manfaat dr kandungannya.....
RuMaH TuA said…
D-Yana:-
Alhamdulillah syukran cikgu....
Semoga beroleh manfaat bersama...
hehe bnyak kali jugak takrir bawak citer nih...
anyway citer ni tetap menarik krna ape yg nk dismpaikan tuh
karkunah blog erk huhu
RuMaH TuA said…
paranoid android:-
Betul...
Sama2 cakap lagi & lagi perkara yang sama supaya meningkat iman....
& Insyaallah...
(^-^)
Qawiem Khairi said…
sokong2..
baru tahu ttg kisah ni,
makaseh2 berkongsi,
teruskn menulis ya.. (",)
RuMaH TuA said…
~ mQ ~ :-
Sama2 berkongsi...
Insyaallah...

"Niat kerana Allah"
Murni Yusoff said…
Assalam..
nice entry..
cerita yg sggh ummphh,menarik!!
keep forward!!
tq di ats perkongsiannya.. =)
RuMaH TuA said…
auramurni:-
Waalaikumussalam...
Sama2 kita ambil mana yg baik dan buangkan mana yang buruk....
Moga Allah redha...
amalin shafirah said…
menarik2!izin utk copy;)
RuMaH TuA said…
amalin shafirah:-
sila2... Ambil yang baik, tinggal yang buruk....
barangsiapa yang mengikuti sunahku maka dia adalah tergolong daripada umatku...






http://jihadeen.blogspot.com
RuMaH TuA said…
Mujahideen:-
Syukan untuk perkongsian...
Salam Juang (",)
Makbonda said…
Assalamualaikum,

Perkongsian yang menarik,akan makbonda ceritakan kesah ini pada anak didik.
RuMaH TuA said…
makbonda:-
Waalaikumussalam...
Mana yan baik, sama - sama kita berkongsi...

"niat kerana Allah"
k.fatin^^ said…
rndu untuk bermuzakarah dengan iqa dan shbt2 lain...moga Allah bagi kesempatan tuk dgr lagi dan lagi tentang sunnah dan kebesaran Allah...
RuMaH TuA said…
k.fatin:-
Rindu juga~~~~
Insyaallah....
Sama2 kita bawa keseluruhan sunnah dalam keseluruhan kehidupan kita....
HaDi said…
Dalam agama itulah kesempurnaan,,dan dalam sunnah itulah terdapat kejayaan...
RuMaH TuA said…
Hadi:-
Syukran insyaallah...
Agama Allah didunia & Agama Allah diakhirat...
fyna ahmad said…
nice entry...





jom singgah belog fyna.
ade segmen.
http://inibelogfyna.blogspot.com/
RuMaH TuA said…
fyna:-
Insyaallah....
Moga diberkati Allah...

Popular posts from this blog

Hijrah yang tak pernah henti.

Assalamualaikum, Semoga Allah memelihara serta mengekalkan iman kita ketika kembali kepadaNya. -------------------------------------- Perasaan. Nyata perasaan sendiri tidak pernah berubah walaupun setelah menginjak usia hampir masuk ke alam 30an 2021 akan datang. Perasaannya masih sama. Yang berbeza komitmen itu. Bergelar isteri hampir 8 tahun. Bergelar ibu kepada anak-anak. Menjadi guru kepada murid-murid hampir 6 tahun. Menggalas tugas sebagai seorang anak sejak dilahirkan 29 tahun lalu. Juga menantu sejak 8 tahun lepas. Ya, aku berbeza kerana komitmen itu. Perasaan itu masih sama kerana aku mampu mengenang cerita-cerita semalam seolah-olah baru hari ini terjadi. Aku belum terasa tua. Belum terasa kematian itu untukku. Astaghfirullah.  Perasaan itu harus berubah.  Kematian itu paling dekat.  Itulah komitmen sebenar.  Terhadap Tuhanku. Allah. ------------------------------------------------ Semoga Allah memilih aku terus untuk agama ini. Biar lafaz dan perasaan cinta untuk itu seiring

.:: MiNuM cArA SuNnAh ::.

Bismillahirohmanirrahim... Peringatan buat diri sendiri & juga sahabat - sahabat... "Tiada kejayaan yang paling sempurna melainkan dalam Sunnah Rasulullah s.a.w" Setiap pekerjaan yang dilakukan mengikut Rasulullah, pasti ada kejayaan yang Allah janjikan di dalamnya. Setiap hari, setiap dari kita akan minum air. Terutama setiap kali selepas makan. Betul tak? Jadi, Insyaallah sama - sama kita cuba minum dengan cara bagaimana Rasulullah itu minum. Sebaik - baiknya kita minum 15 - 30 minit selepas makan. (supaya mudah cerna makanan yang kita makan tadi kerana kalau kita minum terus, enzyme tadi akan pergi bersama air) Apabila kita minum, peganglah cawan kita tu dengan tangan kanan. (Pegang gelas/cawan dengan tangan kanan, jari kelinking dibawah) Sebelum minum juga, pastikan kita melihat ke dalam minuman kita, takut - takut kalau ada apa - apa ke... Jika ada lalat, tekan dahulu lalat tersebut ke dalam air, kemudian baru dibuangkan. (kerana sayap kiri lalat membawa penyakit, ma

Birthday Party Sofea

Assalamualaikum... Moga semua sihat dalam kasih sayang Allah. Alhamdulillah. Baru-baru ini 24.3.2017 Sofea menyambut ulang tahun kelahiran yang pertama. Umi & Baba merancang menyambut kelahiran pertama ini dengan satu majlis bersama keluarga, rakan-rakan terdekat & jiran-jiran. ------------------------------------------- Event Planner Pada mulanya umi berniat untuk menggunakan perkhidmatan event planner & menyewa satu event space. Tetapi setelah umi membelek kalendar umi perasan yang 24 Mac 2017 tu hari jumaat cuti sekolah. oleh sebab cuti sekolah seminggu, umi decide umilah event planner. hehehe ------------------------------------------- Party Planning First thing yang umi buat ada fikirkan theme birthday sofea. Oleh sebab nama baby love umi Khadijah Sofea & ini birthday party yang pertama, Umi memilih theme Sofia the First. Tempat. Umi berniat nak buat di event space ayer8 Putrajaya. Tetapi baba kurang setuju dan baba mencadan