Saturday, June 25, 2011

.:: RahSiA LaPaR ::.

Bismillahirohmanirrahim.....

Perut merupakan sumber kepada semua syahwat.

"Hendaklah kamu makan dan minum setengah kenyang kerana sesungguhnya hal itu sebahagian dari kenabian"

-----------------------------------------------------


RAHSIA LAPAR

1. Lapar membawa kepada terangnya hati. Oleh itu, lapar mengetuk pintu syurga.

2. Nafsu menjadi rendah, melemahkan syahwat yang menjadi sumber segala kemaksiatan.


Kata Aisyah,
"Bid'ah yang pertama kali terjadi sesudah Rasulullah SAW adalah kenyang. Sesungguhnya suatu kaum apabila kenyang perutnya, maka nafsunya menjamah dunia."


3. Orang lapar terselamat daripada tamak perut.

4. Susah untuk tidur, ringan untuk tahajut.

5. Bersyukur apabila makan.


Rasulullah bersabda tika diajak,
"Tidak! Bahkan aku akan lapar sehari & akan  kenyang sehari. Jika aku lapar, aku dapat bersabar dan dekatkan diri kepada Allah dan jika aku kenyang, aku dapat bersyukur."


---------------------------------------------------



Masyaallah,

> Hidup untuk makan!
               or
> Makan untuk Ibadat!
               or
> Makan untuk hidup!

---------------------------------------------------

Ish3 Astaghfirullah....

Kebiasaan apabila bertamu,

> Makan - makan, jangan malu - malu...

> Kalau sedap, tambah - tambah, banyak lagi ni...

----------------------------------------------------

Jarang - jarang apabila bertamu...

> Insyaallah, makan ketika lapar, berhenti sebelum kenyang...

> Makan jangan sampai jadi saudara syaitan....

----------------------------------------------------



p/s:- "Janganlah kita jadi seperti telur rosak, kulitnya cantik, dalamnya bangkai"


Ditulis di,

38 comments:

atiqah nathalie said...

MASYAALLAH!enrty ni menarik sungguh~(ayat sopan)...rasenye aksi suap menyuap tu boleh jd entry utk kasih sayang~~

BaiTiL a'tiQa said...

atiqah nathalie:-

Hee~~~
3 in 1....
Makan + tak membazir + ukhwah....

Errk... Tapi bukan ke memang awak2 ni 3 in 1??

Hee~~~

"Moga dicintai Allah"

atiqah nathalie said...

HEHE~3 IN 1 TU DALAM@TERSIRAT MAKNANYA...KUI3~

AYAT SOPAN LAGI BAIK~~

lyiana said...

waduh2...sdp betul tgk tqah makan..
kalo bab2 makanan memg tqah la orgnye..huhu..pd tqah~jgn mare..hee~~

SyaheeDah said...

err..kalau entry ni dipapar masa kt pahang club ari tu, agak-agak makanan tu abes tak?=D

*hitung diri*

syukran lizikrik..entry yg sgt bermakna bg yg 'tersilap' makan ms cuti ari tu..heee

BaiTiL a'tiQa said...

atiqah nathalie:-

3 in 1....
Siapa yg tau.... Angkat tangan!
(^-^)



lyiana:-

Hee~~~
Macam dalam 2 tulis la...
Tak nak jadi saudara syaitan le tu na...
Nak bermanja2 dengan madunya....
Hee~~~

BaiTiL a'tiQa said...

Syaheedah:-

Allah...
Abiz jugak Da...
Kui3 (^-^)

masa cuti nie...
'tersilap' kes banyak sangat makan kenduri...
isk3
baru nak insaf.... (T_T)

Ukhti Ibtisam said...

tibe2 terasa lapar la....hee~ =)

nice post. peringatan buat diriku =)

Syukran ya !

Ummu Aiman said...
This comment has been removed by the author.
Ummu Aiman said...

tbe2 plak jd model kt blog ni...kena mtak royalti ni..ngeh..ngeh

Ummu Aiman said...
This comment has been removed by the author.
Ummu Aiman said...
This comment has been removed by the author.
RuMaH TuA said...

Allah Ummu...
Asal banyk sangat comment kene dleted?
Hermmm...
Hee...
Boleh...
i belanja u makan gula tarik...
t order dengan 'mek siam' blok awak ea...?

"(^-^)"

RuMaH TuA said...

Ukhti Ibtisam:-

Afwan!
Alhamdulillah...
Nti da nak dapat hakikat rahsia lapar ni...
Jangan lupa share dengan mbe2...

"Moga dicintai Allah"

Anonymous said...

Makan ngan kadar Rasulullah & sahabat makan. Betul3, bila lapar, dapat makanan baru nikmat dan sykur.

~kueh~ said...

salam sayang iqa:)
alamak...lewat komen nih..
ehehe..

pape pon,
jom bace doa sebelum makan,

"Allahumma bariklana fima razaqtana waqina 'aza bannar"
aamiinn^^,

RuMaH TuA said...

~kueh:-

Tak de lewat la...
n3 pasal rahsia lapar ni....
Patutnya try2 berlapar...
ni siap bc doa nk makan lg 2...
Hee~~~~

(^-^)

~kueh~ said...

ehehehe^^,

okey2..jom kite pose esk..
try berlapr .huhu^^
(ayat cver malu,hehehe)

~rase lapar mudahkan kita beribadah...xgitu??~:)

RuMaH TuA said...

~kueh:-

Memang begitu Fashehah ei...
Hee~~~
Alhamdulillah...
Meningkat amal tanda meningkat iman....
(^-^)

jasa online said...

MasAllah

Anak Pendang Sekeluarga said...

Salam,puan/saudari,meminta pandangan/nasihat dari wanita berkaitan artikel yang di tulis di blog saya,silalah berkongsi bersamadi blog saya...semoga Allah melimpahi keberkatan pada puan/saudari.

fuad ansari said...

benar sungguh kata-kata tu..

bermewah dalam makan pun tak elok jugak kan... kurang mendidik nafsu jadinya nanti..

lagipun kebanyakan penyakit berasal dari perut.. (",)

atiqah nathalie said...

rumah tue~~

sy nk komen next post plk bleh?:D

-AYAT SERIUS-

RuMaH TuA said...

jasa online:-
Allahu Akhbar!


Anak Pendang Sekeluarga:-
Insyaallah...

RuMaH TuA said...

Fuad Ansori:-

Setuju...
Penyakit banyak berpunca dari perut.
Begitu juga nafsu...
Tinggi nafsu, tinggi keinginan menyentuh dunia yang sementara ini...
(",)


Atiqah Nathalie:-
Allah...
Boleh buk...

-SERIUS JUGA-

MUHAMMAD SUKRI SUPI said...

assalamualaikum...

selalu membicarakan entri2 y menarik erk empunya blog nie..rahsia lapar...sesuai dengan suasana skrg yg semakin menghampiri RAMADHAN AL-MUBARAK :)

Muhammad Fahmi said...
This comment has been removed by the author.
Muhammad Fahmi said...

masyaAllah...

Rasulullah S.A.W. pernah bersabda: "Makanan untuk seorang cukup untuk 2 orang dan makanan untuk 2 orang cukup untuk 3 orang dan makanan untuk 3 orang cukup untuk 4 orang." [Bukhari]

wallahualam... :)

RuMaH TuA said...

M.Suksi Supi:-
Waalaikumussalam...

Alhamdulillah, ilham dari Allah. Sama2 kita cuba dapatkan nikmat berlapar.... Insyaallah... (",)



M.Fahmi:-
Syukran kasiran untuk perkongsian yang sedikit tp banyak manfaatnya. Jangan kita jadi 2 in 1... (^-^)

Muhammad Fahmi said...

2 in 1? :?

RuMaH TuA said...

Muhammad Fahmi:-
Jangan yang 2 orang punya makan kita amalkan....
X gitu? (^-^)

Atiqah naThaLIe*~ said...

ok....sy xsabar dh nk tgu ni~cepat cket..

esok semangat ye lari...1murid,1sukan,1malaysia~

Atiqah naThaLIe*~ said...

kelas literasi bahasa yang menarik~nantikan presentation dr group 4 ye rumah tue~

Fathin Fazila Razali said...

thnks sebab bagi info yang bernas tentang berlapar oky.

RuMaH TuA said...

Atiqah Nathalie:-

Haip!!! Jalan2 wk2 kuliah yee...
(^-^)




Fathin Fazila Razali:-

Sama2 berkongsi...
Kerana Allah...

RuMaH TuA said...
This comment has been removed by the author.
~ Pelaut Rabbani ~ said...

tumpang senyum walaupun x boleh makan apa yg dimakan.
haha. ayat..

nk minta tlg boleh?
tlg ajar sikit mcm mn nk buat tulisan santai,
aduh.. xretila.
tlg saya cikgu. (",)

salam ceria.

RuMaH TuA said...

Pelaut Rabbani:-

Tumapang tengok pun boleh senyum... (^-^)

Allahu Akhbar...
RT pun 'budak' lagi dalam penulisan ni... Isk3
Penulisan puitis lebih menarik untuk dibaca.
Juz lyk ur wrting.. ^-^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...