Thursday, January 24, 2013

.:: CaHaYa RaBbaNi ::.


Assalamualaikum...

Salam Maulidur Rasul.
Moga Allah merahmati. 
Semua di antara kita.
Insyaallah.

-------------------------------

Cahaya menyinari cahaya matahari,
Cahaya keyakinan cahaya dihati,
Cahaya Rabbani.
Cahaya-cahaya dari Ilahi.

-------------------------------

Cahaya Rabbani.

Yang terpancar daripada hati hamba.
Hamba-hambaNya.
Kita-kita.

Seharusnya dengan kiriman cahaya ini,
Kita-kita mampu untuk terdedah,
Dengan kemahuan hati yang sebenarnya.

Takut. Cinta. Berharap.
dengan Zat yang Maha Tinggi, Allah.

-----------------------------

Manusia mana tak silap.

Manusia andai dapat ditambah definisinya.
Yang wajar mungkin 'kesilapan'.

Yelah, sentiasa.
Manusia mana tak silap.
Ye dak?

Silap dengan Allah.
Kita mohon keampunan.
Silap dengan manusia.
Mohon kemaafan.

------------------------------

Sama-samala kita.

Dia silap dengan awak.
Awak maafkan dia.

Awak silap dengan dia.
Dia maafkan awak.

Kalau tak maafkan.
Hai....
Tak pernah buat silap ke awak- awak tu?

-------------------------------

Firman Allah,

فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ
"maka Barang siapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas (tanggungan) Allah."
(Asy-Syura: 40)

-------------------------------

Tugas baru.

Naik semester baru.
Allah hantar satu amanah.
Tanggungjawab untuk mendidik.

Kalau sebelum ini,
Iqa berpeluang mengajar anak-anak pensyarah.
Hari ini,
Dapat peluang mengajar anak-anak di kampung pula.
(^___^)y

-------------------------------

Tak lari dari membanding-banding.

Pandangan peribadi sebagai seorang pendidik.
Iqa nampak anak-anak kampung ini lebih 'soft'.
Seronok. Tidak tekanan. Tak demanding.
(^_^)y

Mungkin & mungkin.
Anak-anak pensyarah dulu tu tahu.
Iqa anak murid umi atau abinya pula.
Mungkin.~~~
Hik3

-------------------------------

Memahami.

Terukir di minda.
Tersemat di dada.

Walau siapapun.
Aku guru aku harus terima.
Bagaimana mereka-mereka seadanya.
'soft' or 'hard'
kan?

-----------------------------

Rasulullah.

Guru terbaik.
Manusia agung.
Dalam bimbingan Allah.
Dia baginda Muhammad s.a.w.

-----------------------------

1- Kata si tudung merah tika ditanya siapa siapkan ke kelas.
"Kakak saya siapkan, abang yang hantar"
Oh terharu...

2 - Sebahagian dari  anak didik yang sangat baik.

3 -  Iqa dan si kecil cumil molek.
4 -  Ustazah Fadhila, peace!
5 -  Iqa & Ustazah Raihan yang sangat lucu. Hee~~~
6 - Ustazah Syaheedah tekun mempersiapkan anak didiknya untuk solat Dhuha.

Kami lah gang Relong Kump. 1.
Hik3
Mohon doanya.

(^____^)y :- 
اللهم صل على محمد وعلى آل محمد
كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم
 وبارك على محمد وعلى آل محمد
 كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم
 في العالمين إنك حميد مجيد

Ditulis di,

22 comments:

Angah said...

Assalamualaikum....

Alhamdulillah...first komentar lagi,hahaha...

Silap itu satu pengajaran,
Silap itu satu pengalaman...
dan pengalaman itu guru yang terbaik..kan?kan?

Allah bagi kita tersilap supaya kita tahu ada apa di sebalik kesilapan tu (pendapat sje ni)..
dan baikilah kesilapan itu dgn...maaf, meminta maaf, memaafkan..hahah ^___^

Hihihi, suke tengok gmbar tu..
Alhamdulillah, tugas baru + amanah baru + cabaran baru = pertingkatkn diri ke arah yg lebih baik supaya Allah redha dunia dan akhirat...^___^

Ok, xnk pnjng lebar...hihi

Thanks, sayang Iqa!!!

PeRdU cINta said...

Salam maulidurrasul..selamat menjalani tugas yang telah diamanahkan,,amanah dari Allah juga..didik mereka sepenuh jiw moga menjadi insan yang berguna,,berguna menjadi hamba Allah yang penuh dengan iman dan taqwa dalam jiwa..penuh dengan ilmu menuju jalan Allah bukan dunia semata mata..insyaAllah..amin..

~cik atin~ said...

kelebihan jadi pendidik. bukan hanya kita mengajar mereka. tapi mereka juga mengajar kita tentang sesuatu..

alhamdulillah :)

RuMaH TuA said...

Angah:-

Waalaikumussalam...

Pengalaman sentiasa mengajar sesuatu.
Jika bukan hari ini, akan datang mungkin.

Orang yang memaafkan org lain ada ciri muttaqin...

(^___^)y

Mestilah suka...
Cik ila yg cumil... (ni nt mcm ada yg jeles je, ye dak ku?)

Insyaallah.
Jzkk.

Sayang & sayang cik ila.
Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Perdu Cinta:-

Jazakillah...

Insyaallah.
Diri sedang dididik...
Ke arah itu.

Mohon doanya.
Moga Allah permudahkan.

(^___^)y

RuMaH TuA said...

cik atin:-

Betul...
Betul...

Maknanya kita berkongsi dengan mereka.

Saya beri.
Awak dapat.
Awak beri.
Saya dapat.

Alhamdulillah.
Jauhari amacam cik atin yg cumil...

Moga Allah kasih. (^__^)y

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Hari kelahiran At-Tihami,
Penutup Rasul-rasul mulia,
Perhiasan Dar As-Salam,
Dan telah datang kemenangan dari Allah.

Lihatlah seluruh ciptaan Allah Subhanahu wa Ta'ala, terutamanya umat manusia, dengan kehendak yang baik, yakni menerima, mengakui, memaafkan, melayani dan mencintainya.

Moga Allah kasih dirimu..
:)

RuMaH TuA said...

Abd. Razak:-

Waalaikumussalam...

Insyaallah.
Meneladani contoh terbaik, Rasulullah yg dikasihi lagi dicintai.

Moga Allah kasih dirimu jua.
(^___^)y

Angah said...

Better late than never,
Never late is better...hehehe

Selamat Ulang Tahun
Ya Rasulullah SAW...

thanks Cik Iqa manisss...

SyaheeDah said...

assalamualaikum.

wahai kemahuan hati. adakah kamu mengikut kehendak Allah..
atau rentak kamu bersama nafsu..
wal'iyazubillah

saya manusia.
tinggal dengan manusia-manusia.
saya pandang awak, awak pandang saya.

takkan pandang saja-saja,kan..huhu

*insyaAllah kita saling melengkapi mendidik anak-anak Relong.

seronok, insyaAllah kita pi sana lagi nanti^__^

اللهم صلى على محمد
وعلى آل محمد

siiru ala barakatillah(",)

kueh said...

qa...
sungguh sadis xde gmbar aku..haha :P

salam maulidurrasul..
bkn sekadar ucapan..
tetapi memaknai hari seterusnya dg sentiasa berselawat.

--> suka kata2 ni :

Rasulullah.

Guru terbaik.
Manusia agung.
Dalam bimbingan Allah.
Dia baginda Muhammad s.a.w.

^^ jum contohi baginda ! ^^

<3 u :)

RuMaH TuA said...

Angah:-

Wah...
Ada yg kedua...

Terima kasih kembali cik iLa cumil...

Moga Allah kasih dirimu...
(^___^)y

RuMaH TuA said...

Syaheedah:-

Waalaikumussalam...

Cahaya rabbani datangnya juga biasa dari bisikan yg sama bisikan rabbani.

Manusia mana tak silap.
^__^

Insyaallah.
Kita gang Relong kump 1.
Hik3

Allah & Rasul di hati. <3

Moga Allah kasih dirimu sahabat.

RuMaH TuA said...

kueh:-

Hik3
Gambar ngan ila je...
Kami gang Relong kump 1.
Ehem!
(ila... kan da cakap)

Insyaallah.
Amal sunnah tanda cinta.

Jum2...
Tiada kejayaan yg sempurna melainkan dalam cara Baginda.

Moga Allah kasih dirimu. ^^,

Mohd Selim Zainal said...

amal sunnah tanda cinta Rasullulah saw....selamat menyambut maulidurasul......

mselim3

Tukang Kata said...

Salam Maulidur Rasul :)

Cikgu Ma said...

assalamulaikum....salam maulidurrasul..

moga kalian semua sihat dan ceria serta dalam lindunganNya ^_^

RuMaH TuA said...

Mohd Selim Zainal:-

Insyaallah.
Amal sunnah dalam keseluruhan kehidupan.

(^___^)y

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Tukang Kata:-

Moga Allah kasih.
(^__^)y

RuMaH TuA said...

Cikgu Ma:-

Waalaikumussalam...

Amin. Amin. Amin ya Allah.
Insyaallah.

Moga Allah Kasih.
(^___^)y

fuad ansari said...

untung anak2 murid ada ustazah yg baik2 yg mengajar dengan hati yg hampir kepada Ilahi..

moda Allah kasih.. (",)

RuMaH TuA said...

Fuad Ansari:-

Ustazah lagi untung dapat anak2 didik yg bersih jiwa dekat dengan Allah.

Moga Allah kasih.
(^___^)y

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...