Saturday, December 18, 2010

.:: SoMbOnG BeRLaGaK!! ::.


Pernah terjumpa orang yang sombong? Apa ciri – ciri mereka yang anda dapat lihat? Atau mungkin anda sendiri seorang yang sombong? Kalau sombong pun, ada yang nak mengaku ke… Seseorang itu mudah dicop ‘sombong’ ‘berlagak’ apabila dia itu seorang yang suka meninggi diri, kalaupun dia itu tidak meninggi diri, dia juga suka untuk meremeh – remehkan orang lain. Alahai… tak berkenanlah orang macam ni.

Mari kita sama – sama menilai diri kita. Adakah kita seorang yang sombong? Sombong kepada manusia? Sombong kepada Allah?

Orang sombong ni….

  • Susah nak terima nasihat orang lain.
  • Merasakan dirinya hebat.
  • Pandangan dia sahaja perlu diterima.
  • Suka bercerita tentang keistimewaan diri sendiri.
  • Tak suka dengan orang susah.
  • Berkawan ada kepentingan.
  • Susah mengakui kesalahan sendiri, so susah minta maaf.
  • Tidak suka menerima nasihat.

Maka, nilai la diri kita ini.

Ibnu Abbas ada menyebut yang Rasulullah itu biasa duduk di atas tanah, mengikat kambingnya & memenuhi undangan hamba sahaya untuk memakan roti gandum. Apakah wajar untuk kita ini bersikap sombong?

Manusia daripada aspek penciptaannya itu adalah sempurna,

Bapanya Adam dan Ibunya adalah Hawa,

Kalau sememangnya kita ini mempunyai kemuliaan,

Yang dapat dibangga – banggakan,

Maka hanyalah air dan tanah………

Oleh itu, kita perlulah menjauhi sifat sombong ini. Faktor – faktor yang boleh membawa kepadanya ada tujuh,

  • Ilmu pengetahuan.
  • Perbuatan taat.
  • Keturunan.
  • Ketampanan/kecantikan.
  • Kekuatan.
  • Harta.
  • Ramainya sahabat.





Kalau kita dapat lihat, kesemua faktor diatas dasarnya adalah terpuji. Tetapi semua itu juga dapat menyebabkan sifat sombong.

Allah berfirman,

“kemuliaan adalah sarung-Nya dan kesombongan adalah selendang-Nya; sesiapa yang mengambilnya dari-Ku, maka Aku pasti mengazabkannya.”

P/S:- Pupuk diri rendah hati.


Ditulis di,


7 comments:

zarch said...

Jazakumullah atas pesanan-pesanan sebegini, sesungguhnya ingat mengingati kearah kebaikan adalah begitu bermanfaat terutama buat mereka-mereka yang beriman kerana ia menambahkan keimanan.

BaiTiL a'tiQa said...

Insyaallah...
pesanan utk diri sendiri jugak...
Sama2 beringat...

iEra NaDiRa said...

saya pula dicop sombong sebab sebab tak pandai bergaul. ;)

BaiTiL a'tiQa said...

Iera Nadira:-
tak kenal maka x cinta la tu...
Insyaallah,
satu cara.....
senyumla senyumla ahai cik mek molek...

M.Mariyatul said...

Nauzubillahminzalik! T____T
ukhti.., maafkn sy jka s'olah smbong slama prkenalan kita.. T____T

BaiTiL a'tiQa said...

M.Mariyatul:-
Subhanallah...
Tak pernah terdetik dihati ini...
(~,*)

Anonymous said...

syukran untuk perkongsian ini....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...