Saturday, November 12, 2011

.:: BeRSaHaJa ::.

Assalamualaikum,,

Alhamdulillah, kita masih diberi Allah kesempatan untuk terus mengamalkan agama. Sebelum itu, saya minta maaf kepada mereka - mereka yang menghantar emel tetapi terkadang agak lewat balasannya. Lewat balas bukan bermakna saya tidak ambil hal tentang apa yang ditanya. Cuma kadang - kadang untuk persoalan yang 'dahsyat', saya perlu merangka - rangka ayat dahulu. Tambah - tambah jika persoalan agama saya perlukan sumber yang kukuh dalam menjawab. Anda yang bertanya juga pasti & pasti mahukan jawapan yang memuaskan hati. Jadi, 'biar lambat asal selamat'. Lain la jika khabar saya yang ditanya, tak perlukan sumber untuk balas. Kan~~~

---------------------------------------------------

Bersahaja

Dalam hidup, kita tidak perlu bercita - cita untuk membina istana, lebih baik bercita - cita agar kita dapat membina diri sendiri dahulu. Setidak - tidaknya kita mengetahui kekurangan diri sendiri. Jangan sampai kita ini bersembunyi di sebalik identiti orang lain. Isk3

Oleh itu, jujurlah pada diri sendiri. Jika tidak, bagaimana kita nak perbaiki diri andai diri sendiri tidak tahu apa yang hendak diperbaiki. Hem~~~ Beringat - ingat jangan sampai menjadi hubbundunya, kerana semua penyakit akarnya dari cintakan dunia ini.

Bersahaja wif my rumet Mek Mu~~~

(^-^)y :- "Bercita - cita membina istana di 'sana' yang abadi dengan membina agama di 'sini'.

SeLiNgaN :- "Banyak da n3 tentang doa yang diteliti, tapi n3 'SENJATA' ini lain bunyi. (^-^)



Ditulis di,

23 comments:

kokser kokdam said...

bina diri sendiri dulu..

like!

=)

RuMaH TuA said...

kokser kokdam:-

Ya~~~ ^^,

"Sedang dalam pembinaan"

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Pada hakikatnya, semua kebahagiaan kita ada di dalam kesetiaan mengikuti dan keimanan kepada makhluk terbaik iaitu Rasul s.a.w.

AhmadFarhi said...

ushaatas iman, :)

~kueh~ said...

bersahaja sunnguh entri ni di waktu periksa..hhee^^,


"under constuction"

~kueh~ said...

*construction

(saje wat tambah komen..ngeh3):P

RuMaH TuA said...

Abd Razak:-

Waalaikumussalam,,
Ya~~~
Hidup sebahagian dari agama...
bukan agama sebahagian dari hidup...


"Baginda Muhammad SAW"



Ahmad Farhi:-

Lagi & lagi~~~~
(^-^)y

RuMaH TuA said...

kueh:-

Amboi3...
i tau la u std arab sampai berpinar mata...
keh3 tu dia yg 2 pun slh eja na...
Hee~~~

"tym std rjn nk updet. x tau knp..."

kuang3
(^_^)

Anonymous said...

biar lambat asal selamat okeh puas ati.engat xbce huu

RuMaH TuA said...

Anonymous:-

Sory la awak...
Alhamdulillah...
Serasanya iqa da reply semua...
Bole tengok...
(^-^)

"Jangan Mara2"

Ummu Aiman said...

berhati2 d jalan raya...
biar lambat asal selamat...
takut xsempat nk bina agama 'disini'
nanti xda istana 'disana'
ngeh3x...:-*

~kueh~ said...
This comment has been removed by the author.
~kueh~ said...

alamak~~
sbb xberhati-hati la ku fashe blh taiping eror ni..erk

ehem!
bijak nye ummu..
like3~~
kata2 yang menyentuh qalbun salim..T_T


^hitung diri..ish3^

RuMaH TuA said...

Ummu Aiman:-

Keh3
Cantik ayat...

Mek Mu ei,,,
'Istana emas' saya En. Mazelan da pulang...
Kira ada la tu...
Teringin nk tmpg leh gak...
Kita p ambik kat kelas atas budak PT...
'TERtinggal' situ la~~~


(^^,)

RuMaH TuA said...

kueh:-

Aik! Ada noh hang kat cni...
Tak sempat nk refresh... Hee~~

Wah2!
Bole men like2 da...
Len macam je bunyi 'qolbun salim' 2...
Kih3...

"Tolong hitung diri" :p

AhmadFarhi said...

dan 3 pkra penting yang nabi saw. ajar pada sahabat : 1. NIAT YG BETUL , 2. USAHA YG BETUL dan 3. TERTIB YANG BETUL .

like dengan entri2 kamu , yang kamu terbitkan. bayakkan lagi menerbitkan tentang betapa pentingnya usaha atas iman. :)

Hidayatullah said...

bina istana= bina masjid ke? huk3

RuMaH TuA said...

Ahmad Farhi:-

Syukran2 untuk perkongsian.
Nsyaallah2...
Sama2 kita berusaha...

"Jaga iman"



Hidayatullah:-

Nak bina masjid ke... Istana ke... Mesti kene ada tapak... ",

Angah said...

Salam, Rumah Tua...
entry yg ringkas tp padat..

memang kte lebih knal diri sendiri tp kdng2 mta kte xnmpak kesilapn kte dn sbb tu kte perlukn shbat untuk tegur keslapn tu..

kan^^

RuMaH TuA said...

Angah:-

Salam,,
Ya~~~
Sebab itu kita perlu bersahabat dengan mereka yang bila kita pandangnya kita ingat akan Allah. Kerana itu adalah sebaik2 sahabat.
(^-^)

Allah kurniakan 2 mata. 1 mata untuk lihat keburukan kita. 1 mata untuk lihat kebaikan orang lain.


"Pencipta lebih tahu tentang ciptaanNya."

fuad ansari said...

di waktu periksa, masih mampu bersahaja... good.. good...

ketenangan mmg sgt diperlukan dalam menghadapi peperiksaan.. good luck ye.. (",)

Al - Mu'allim said...

salam 'alaik.

Lama juga ukhti berhibernasi sehingga blog tak berupdate.

Membina diri tidak pernah selesai. yang penting, kita sentiasa berusaha untuk menjadi lebih baik.

Kalaupun ingin membina istana, tiada salahnya asalkan tidak dibina di atas timbunan mayat atau kesedihan orang lain.

Kita semua ingin masuk syurga, dah ada ke istana di sana? Jom banyakkan rumah di sana.

RuMaH TuA said...

fuad ansari:-

Itula...
Tym xm la sibuk nk menulis... Isk3
Syukran2...



Al - Mu'allim:-

Salam.

Itula... Nak kata sibuk, macam tak sesuai. Yela orang bekerja lagi sibuk.
kan~~ (^-^)

Mudah - mudahan Allah kurnia kita berdua syurgaNya. amin~~~

"Jom2"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...