Friday, October 12, 2012

.:: RinDu 02 ::.


Assalamualaikum...

Mudah-mudahan berada dalam rahmat dan pemeliharaanNya.
--------------------------------

Peluang. Peluang. Peluang.


Peluang untuk terus beramal dengan agamaNya.
Peluang untuk menjadi lebih baik & lebih bertaqwa kepadaNya.
Peluang untuk menyambung kembali n3 sebelum ini.

----------------------------------

Mengenali Aib Diri.

Sabda Nabi,
إِذا أراد الله بعبد خيرا بصره بعيوب نفسه

"Apabila Allah menghendaki kebaikan pada diri seorang hamba, nescaya Dia menjadikan hamba tersebut melihat kekurangan yang terdapat pada dirinya," (H.R Tirmidzi)

Memilih teman yang soleh & solehah di antara rahsia untuk mengenali aib diri. Siap sedia dengan peringatan yang akan diberi. Menginsafi kekurangan yang ada tika berada di sampingnya. 


----------------------------------



Saidina Umar Al- Khattab.

Umar      : "Semoga Allah merahmati orang yang mahu menunjukkan kekurangan yang terdapat pada diriku."

Ketika menerima kunjungan Salman Al-Farisi,

Umar          : "Apakah kekurangan yang ada pada diri aku yang  engkau dengari dan engkau tidak sukai pada diriku?"

Salman menolak untuk menjawab.
Umar mendesak.
Salman berterus terang,

Salman           : "Aku dengar engkau suka mengumpulkan dua jenis lauk pauk di atas satu meja makan. Dan aku juga mendengar engkau memiliki dua jenis pakaian, satu untuk malam hari dan satu untuk siang hari."

Umar              : " Apakah ada lagi yang engkau dengar selain itu?"

Salman           : " Tidak"

Umar             : "Aku akan berusaha untuk memperbaiki kedua kekuranganku itu."


Lihat bagaimana langkah yang diambil Saidina Umar untuk berhati-hati dalam setiap perilaku diri sendiri.

----------------------------------

----Sambungan (Lapang sebelum sempit)----



7.  Pergi makan kenduri Kak Fizan (senior) + Abang Misuari.
Selamat Pengantin Baru.
Kak Fizan sangat sweet dengan warna gold.
Moga Allah kasih dirimu dan suami.

8.  Bergambar kenangan tanpa pengantin.
Hee~~~
Dari kiri: Iqa, Kak Qila, Kak Syida, Zati
Bila tiba giliran kalian, diri ini jangan dilupa na...

9.  Beberapa hari selepas makan kenduri...
Kembara Fotografi ke GH.
Bagi memenuhi salah satu proforma subjek EDU.
Mengembara punya mengembara~~~
Gambar ambil still blurrr...
Hee~~~

10.  Bersama sahabat, NurFarahim (Toke).
Sebelum naik atas GH untuk kembara Fotografi.
Doakan persahabatan kami.
Moga dirimu dikasihi Allah.


(^__^):- "ku, next episode baru ada... Kali ni Toke...  Hee~~~"


Ditulis di,

17 comments:

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Beruntunglah mempunyai seorang kawan yang santun dan berakhlak tinggi bisa membimbing dan menegur segala kelemahan kita. Itulah nikmat takwa yang besar anugerah Allah SWT..

Moga Iqa sihat hendaknya...aamiin

Egg Head said...

=)....byk doa n jaga amal...okai

Bulan Syurga Firdausi said...

amin ya Allah amin... zuhudnya Saidina Umar.. selalunya sahabat akan memuji saje...

RuMaH TuA said...

Abd Razak :-

Waalaikumussalam...

Ya... Beruntung apabila punya sahabat soleh dan solehah kerana boleh jadikan ukurn kekurangan diri... Tetapi harus beringat, diri perlu sentiasa bersedia untuk ditegur. Bukan marah. :-)

Saya masih menghitung diri.

Alhamdulillah, sihat... Doakan.

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Egg head :-

^^, selalu dapat peringatan macam ni dri umi abah... Sesekali sahabat blogger ingatkan, terharu :-)

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Bulan Syurga Firdausi :-

Tak dapat jadi macam Saidina Umar, jadi mirip2 pun alhamdulillah....

Moga Allah kasih.

~kueh~ said...

sahabat..
aku ingin bersamamu dalam senang dan susah..
moga Allah permudahkan urusan kamu.
terus tabah taw!
ahazz:P

p/s : wlaupon gambarku tiada..namun, kerana aku bersahabat, aku komen jua di blogmu..hihihik^-^y.
luv u

along said...

rindu itu anugerah Allah... smg terjaga rindu itu...^^

RuMaH TuA said...

kueh :-

Amin2 ya Allah... :-)

terima kasih kerana bersama dan faham sahabatku ini... Chewah... :-)

hee...
Insyaallah, akan ada gambar ku t... Cari yg paling baik sekali... Paling cumilll....

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

along :-

Pasti2...
:-)

Moga Allah kasih. :-)

Anonymous said...

kunjungan,


nice post, thanks

salam sehat..

SyaheeDah said...

(^__^)

Alhamdulillah...
Allah kurnia sahabat2 yang baik lagi mahu 'membaikkan' diri ini..

mahu sekali merindu pada yang selayaknya..

cik rumah tua rindu saya x?

hehe

fuad ansari said...

salam..

iqa minat fotografi ke?

boleh la nanti kalau sy nak kawin, sy mintak tolong iqa... heee..

moga Allah kasih.. (",)

RuMaH TuA said...

anonymous:-

Terima kasih kembali.... ^^,

Moga Allah kasih dirimu.

RuMaH TuA said...

Syaheedah:-

(^____^)

Alhamdulillah.
Alhamdulillah.
Alhamdulillah buat semua kurniaanNya.

Rindu pada ustazah asing... ^^,

Moga Allah kasih dirimu.

RuMaH TuA said...

fuad ansari:-

Salam aidiladha.

Minat tak semestinya berbakat.
Tapi ni tak minat dan tak berbakat. ^^,
Minat mengabdikan kenangan. :)

ehem! *kalau saya nak kawin tu...

Moga Allah kasih dirimu.

prog muten said...

Kami pembekal strip ujian kehamilan dan ovulasi dengan harga yang murah tetapi berkualiti.
Harga serendah RM1.00/pcs.
Lebih banyak anda beli, lebih DISKAUN kami beri
Untuk keterangan lanjut lawati blog shop kami:
http://kit-ujian-kehamilan-murah.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...