Wednesday, December 5, 2012

.:: OrAnG TuA KiTa ::.


Assalamualaikum...

Insyaallah.

Moga yang baik-baik kita sama usaha.

---------------------------------------------

"Pahitnya dosa akan menafikan ketidaktaatan,
indahnya iman nikmatnya kebahagiaan."

-----------------------------------------------

Tua.

Kita tak selamanya muda.
Panjang umur, tua.
Sementara muda,
khidmatlah pada yang tua.
Ibu bapa.


-----------------------------------------------

Hari ini & Hari esok.

Hari ini kita memegang watak anak.
Esok-esok kita pula memegang watak orang tua.

Bagaimana kita hari ini pada ibu bapa kita.
Insyaallah hari esok,
begitu juga anak-anak kepada kita.

Hari ini kita tinggalkan mereka berseorangan.
Hari esok anak-anak meninggalkan kita keseorangan.

Hari ini kita sibuk dengan anak-anak kita.
Hari esok anak-anak kita sibuk dengan anak-anak mereka.

Hari ini kita hidup penuh kegembiraan.
Hari esok jangan pula dengan penuh penyesalan.

Hari ini kita di dunia.
Hari esok kita di akhirat.


-----------------------------------------------

Kepunyaan.

Ibu. Bapa.
Saya. Awak.
Allah yang punya.
Bukan kita-kita.
Sampai masa.
Kembali padaNya.

Sabda Nabi,

"أَكْثِرُوا مِنْ ذكر هادم اللَّذَّاتِ"

' Perbanyakkanlah mengingat pemutus kenikmatan (kematian)'
(Ibnu Majah)

-----------------------------------------------

Kampung.

Baru ni berkesempatan ikut balik kampung.
Kampung orang. Isk3.
Bukan kampung kita.
Macam-macam ada. 
Manggis. Durian. Nangka. Rambutan.
(^_^)

Bermain dengan si cumil.
Nabila, Nadhira. Akif.



Semua manja-manja.
Anak-anak Aunty Asiah.
Sayang akak kan..

(^__^)y :- "Siapa nak ikut balik kampung iqa pulak? Hik3 ^^, "


Ditulis di,

37 comments:

Egg Head said...

Dari muda.....
jadi tua....
org tua berjiwa muda....
org muda fikiran tua.....
usia muda kata bye-bye....
usia tua kata welcome....
semua org akan alami....
alami dgn perbagai cara....
usia muda hanya sekali....
usia tua pun hanya sekali....
hargailah usia anda tidak kira tua atau muda...woha..

hope anak2 saya....
x jadi mcm saya....
wat mak ayah nangis....
hilang tanpa kabar berita.....
alasan nak belajar agama.....
woha2x....
i hope may be one day...
my family can understand....

3 thn duduk disemenanjung....
3 thn x balik kampung sendiri
masa keluar gn jemaah la baru dapat pg kampung org.....
kalau x duduk U jadi anak dara....
sbb tu la masa keluar la paling terbaek.....
miss my hometown.....
woha2x....

kueh said...

kita xreti nk komen panjang2~~~
lalala..:D

ingat 5 perkara sebelom 5 perkara.
hari ini hari kita,
esok belom tentu masih ada..ewah :P

p/s : bila nk bw ak g kampon ko ?ahax

Luv u my dear sweetheart! ^-^y

Anonymous said...

Jaga diri adik cantik.abah iqa keluar mana?ad fb x?

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum..siapa kita..lihat anak kita..mereka ibarat cerminan kita..kalau dulu orang kata tunggu kau balasan di sana,,sekarang tak lagi dah..Allah bagi cash di dunia..Allah kesian pada kita taknak bagi duduk lama lama dalam neraka..justeru itu sementara di dunia jangan suka leka..esok lusa kita tak tahu di mana.. *_*

shasha yacob said...

comel 3 budak tuh. manja semuanya. hihi

C'Jai said...

SETIAP HARI KITA ADALAH MANUSIA YANG BERBEZA.
SEMALAM KANAK-KANAK. HARI INI REMAJA.
DAN ESOK, HARI TUA.

JADIKANLAH HIDUP INI SESUATU YANG BERMAKNA......♥

SyaheeDah said...

assalamualaikum.

'hari ini & hari esok'.

termenung sendiri baca entry kali ni.
(baru je terfikir soal didikan anak.)

mahu sekali bahagiakan orang tua, walau mungkin zahirnya tidak banyak yang mampu diberi..

namun tenang untuk meyakini keduanya bahagia dalam jagaan Allah.amin.

*cik iqa..macam spek baru je...
ke silap?? hehe

*cik sufi, bila entry baru mau naik?? (iklan jap,jangan marah iqa,hehe)

barakallahufik^__^

SyaheeDah said...

❤~Emma Abduh~❤ said...

:) sejuk mata memandang.. :)

Anis said...

memaknakan masa y ada. utk diri jua utk y tsyg. menangis mdgr kuliah ttg didikan anak. besarnya prnn org tua (ibubapa) dlm mdidik.... salam rindu wat jiran :)

MystoryPic said...

Assalamualaikum.... salam perkenalan dari MSP

terima kasih atas peringatan tu... pengajaran untuk diri saya juga

Chic Na said...

wahh suka baca. pandai awak tulis. :)

fuad ansari said...

sejujurnya, post ni membuatkan sy mahu pulang ke kampung esok hari sebab sy pun baru je pulang dari bertugas di langkawi selama sebulan.. (",)

berdasarkan pemerhatian dan pengalaman, sy ada lagi satu pandangan peribadi..

andai kita berbuat baik kepada ibubapa kita, insyaAllah, kita juga akan dikurniakan ibubapa mertua yg baik.. (",)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Hari ini kita di dunia.
Hari esok kita di akhirat.

jazakallah utk perkongsian ini :)

~cik atin~ said...

pernah jumpe kate kate ni : layanlah kanak kanak sebagaimana kite dilayan dulu. dan layanlah org tue sebagaimane kite nak dilayan bile tue 6t..

# nice tazkirah. jzkk iqa :)

RuMaH TuA said...

Egg Head:-

Ya.. Hargai..
Kerana kita hidup bukan setakat di sini,
Tetapi ada tempat yang abadi...
Moga pertemuan kita dengan DIA berbekal keimanan & ketaqwaan...
Mudah-mudahan peroleh keredhaan sehingga Allah berkenan untuk letak kita di tempat yang penuh kenikmatan.

Insyaallah...
Awak doa. Saya doa.
Semua orang doa untuk kefahaman itu.
Yakin, faham itu juga milik DIA.

Awak susah & sibuk di kampung orang sekarang,
Awak senang & tenang di kampung halaman akhirat akan datang...

ps:- Best apa jd anak dara.

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

kueh:-

Ku sayang..
Da komen pun kita terharu..
Yela orang tukan sangat bizi musim cuti ni...
^^,

Usaha untuk kehidupan esok yang lebih bermakna di sana.
Ok, tahun depan iqa bawak ku balik umah nenek iqa. Kita jalan2 situ.
^^,

Luv & miz u...

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Anon:-

Kak t kan?
Keluar area pahang tahun ni. Sebab atuk tak sihat ada dekat rumah iqa ni. Takut2 jadi apa2, mudah nak balik katanya. N bp sdra iqa baru ni k Beijing.

Musim2 cuti ni kan musim orang keluar dakwah. So,tak ada lelakila. Doa untuk atuk.

Fb tak ada.

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Perdu Cinta:-

Waalaikumussalam...

Ya. Persoalan ibu bapa tak hanya melibatkan urusan di sana.
Ianya Allah beri kedua-duanya.
Susah di sini dan di sana andai tak betul cara kita.

Takut & berharap pada Allah.

Moga Allah kasih. ^^,

RuMaH TuA said...

shasha yacob:-

Memang cumil & sangat manja. Terutama Nadhira. Hee~~~

ps:-shasha pun cumil! ^^,

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

C'jai:-

^^,
Manusia berbeza yang masih pada tujuan dan matlamat yang sama. Allah.

Best kata2 tu. (^___^)y

Insyaallah.
Memaknakan hidup dengan berharap pada rahmatNya.

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Syaheedah:-

Waalaikumussalam,,,

Iqa menulis untuk memperingat diri sendiri yang masih gembira dengan apa di dunia.

Ya. Selalu bertanya sendiri, bahagia ke umi dengan abah atas kelahiran diri ini. Kerana iqa sangat bahagia punya mereka sebagai asbab berada di dunia ni. Sangat.

Amin. Amin. Amin ya Allah.
Allah sebaik-baik penjaga.

*Hee~~ Tak silap cik Ida...
Hik3 Sebab tak besar da, itu yg perasan kot?

Itula ida, kalau kita tak berupdate siap msg lagi tanya bila nak update. Hik3 Kita tunggu je la...

Moga Allah kasih. (^___^)y

RuMaH TuA said...

Emma Abduh:-

(^___^)y

Suam pun nak buat macam mana. Hik3
Tq cik ema mai komen tang ni... ^^,

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Anis:-

Kak anis~~~

Besarnya peranan sebagai ibu & bapa untuk mendidik anak-anak agar menjadi ibu & bapa yang terdidik nanti. Kan?

Rindu-rinduan buat jiran~~~

"Nak msg rindu satu!" Hik3

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

MystoryPic:-

Waalaikumussalam...

Salam perkenalan dari Rumah Tua... ^^,

Terima kembali kerana membaca.
Peringatan buat diri ini.
Mohon doanya.

Moga Allah kasih dirimu.

RuMaH TuA said...

Chic Na:-

Wah... Alhamdulillah...
Tp tak sepandai Chic Na tulis.
Cumil2 gitu!

(^__^)y

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Fuad Ansari:-

Tempoh bertugas di Langkawi dekat2 dengan tempoh bertapa da. Hik3 Selamat perjalanan ke kampungnya.

Borak-borak dengan umi satu ketika dahulu. Lebih kurang katanya begini,

Umi selalu ingatkan diri umi. Umi jaga mak & abah mertua umi sepenuh hati, Allah tolong jagakan mak & pak umi dengan jagaan yang lebih teliti..

Tq untuk perkongsian. ^^,

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Cma shlema:-

Jzkk kerana membaca. (^__^)y

Dunia sementara.
Akhirat selamanya.

Moga ALlah kasih.

RuMaH TuA said...

cik atin:-

Jzkk untuk perkongsian yang bermakna.

Belajar hakikat ikram dengan kasihi kanak-kanak, hormati yang lebih tua.

cik atin cumil macam kanak-kanak walaupun da tua. Hik3 jgn mara..

Moga Allah kasih. (^___^)

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Moga Iqa sihat hendaknya dengan izin~Nya...

Ya benar, kita tak selamanya muda dan juga tak selamanya tua. Lepas itu kembalilah kepada~Nya. Oleh itu gunakan kesempatan yang ada di dunia untuk meraih kebahagiaan di akhirat.

Moga Allah kasih dirimu.

RuMaH TuA said...

Abd Razak:-

Waalaikumussalam...

Amin. Amin. Amin ya Allah.
Moga En. Razak juga sihat dalam pemeliharaanNya. ^^,

Insyaallah. Banyak kesempatan yang diberinya telah dibiarkan tanpa digunakan untuk kebahagiaan di sana. Masih berjuang dengan kekuatan yang dipinjamNya.

Moga Allah kasih dirimu jua.

Angah said...

Ya Allah~ bahagia bce komen2 tu seme...semenyer panjang2 lebar gitu komentarnya.. hahaha ^_^

hidup itu tiada yg abadi kecuali Allah sbb tu pandai2 gne mse selama kite hidup ni utk berbkti pada mak ayah, jgn sampai tua nnti bru nk ingt mak ayah,

nyesal nanti baru tau! hheheh
* ayat kak ros yg mrhkn upin ipin =_=

Anak itu anugerah,
ibu bapa itu yang terindah
kasih mereka tiada berbelah,
kasihilah mereka tiada ke sudah!

cayang my parents!
cayang iqa jugak!

*sbb peringatkn ttg mak ayah ni ^^

kasih Iqa selalu...

RuMaH TuA said...

Angah:-

(^____^)y

Hee~~~
Seronok ada perkongsian daripada sahabat2 semua.

Betul3x (macam ipin) Hee~~~
Itu tahan lagi ila, jgn pula ada yg dua2 da tak ada pun masih tak ingat.
Allahu Akhbar!

Doa bahagia buat kedua-duanya.
Moga selamat akhirat sana.

Besh3x sebab ada orang sayang. ^^,

Moga Allah kasih.

Danial_arif said...

wahh...the last kot yg komen...hee..trus mengomen walau malas menulis lg haha..

p/s tk beli pun buah2 tp berlambak je org sedekah tahun ni...murah rezeki huhu...^_^

LYAfrina said...

terima kasih atas peringatan ini...

RuMaH TuA said...

Danial Arif :-

Terima kasih kerana sudi mengomen di sini walau da malas menulis... :-) Tak mau la malaz2.

Alhamdulillah. Seronok makan buah. Kalau dapat makan buah tepi pokoknya lagi seronok. Bilala berpeluang... ^^,

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

lyafrina :-

Terima kasih kembali.
Peringatan buat diri ini.
(^__^) y

Moga Allah kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...