Monday, December 10, 2012

.:: PeRmaTa HaTi ::.

Assalamualaikum...

Apa khabar semua?
Harap-harap semua sihat sejahtera hendaknya.

--------------------------------------

"Memberi jangan sampai mengunkit,
menerima jangan sampai meminta"

--------------------------------------

Permata hati.

Kanak-kanak ini permata hati.
Boleh jadi,
Penyejuk di mata umi.
Penawar di mata abi.
Juga penyeri dalam hidup ini...
(^__^)

--------------------------------------

 Sayang.

Kasih dan sayang.
Punya banyak bahagian.
Andai pada bahagian itu adanya mereka,
mereka yang digelar kanak-kanak.

Alhamdulillah.
(^__^)

Kerana itu,
bukan sekadar bahagian kasih & sayang,
Tetapi juga,
bahagian dari sifat Baginda Muhammad...  

-------------------------------------

Ayuh!

Sayangi & hargai permata hati kita ini.
Bergembira dengan apa yang Rasulullah pernah gembira.
Kerana semua yang menggembirakan Rasulullah itu,
Pasti & pasti menggembirakan Allah.

--------------------------------------

Cuti.

Gembiranya bila dapat cuti.
Hee~~~
Tak habis-habis dengan cuti. Kan?
Macam tak pernah cuti pulak.

 Yelah tengah-tengah banyak ujian,
banyak cabaran,
banyak benda difikiran ni...
Tiba-tiba da bercuti.
Wah!
Lega.

--------------------------------------

Taman Pemainan.

Iqa ada 3 orang adik yang masih kanak-kanak.
Kanak-kanak riang.
Hafizi. Hasif. Haziq.
Disebabkan kawasan tempat tinggal iqa kurang sesuai 
untuk kanak-kanak bermain,
Kawasan sibuk.
makanya budak bertiga ni selalu dibawa ke taman.
Tambah, jiran-jiran iqa kaum cina.
Takkan budak-budak tu nak main dengan uncle-uncle tu pulak. 
Ye dak?

----------------------------------------

Tugas.

Kebiasaannya abahla yang bawa budak bertiga ni ke taman permainan.
Petang-petang. Bila tak ada ghastla.
Now, abah tengah keluar.
Si abang, Hafiz pula jauh nun di sana.

Kakaknya la yang ganti tugas.
Ecece~~~ Bising.
Baru berapa kali awak bawak. Hee~~
Tupun awak bawak ke taman yang paling dekat.
Taman permainan masjid.
5 minit je da sampai. Cari paling dekat, malas!
(^__^)

-----------------------------------------

Si kecil Haziq.
Bole tahan tau!

Ambik peluang nampak.
Kecik-kecik tak dan main taman. Kih3
Tu... Tu... Masjid kat belakang. ^^,

Tudia... Sempat meeting dik!
Yang penting happy...


(^__^)y :- "Didik anak cara sunnah. Anak tak ada lagi, kene mula dgn adik-adik. Ecece~~"


Ditulis di,

35 comments:

Chic Na said...

bagusla ada kakak macam ni. ;)

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum..seronoknya tengok..moga satu masa nanti kami Allah kurniakan permata hati sejuk di mata,,lapang di dada,,dan seterusnya aman bila kami pulang bersemadi di sana(kuburan)doakan kami moga peroleh cahaya mata..mereka anugerah..mereka juga ujian..

RuMaH TuA said...

Chic Na:-

Kakak yang konon2 bagus. Hik3
;p

Tym cuti, balik rumah baru bole bermanja dengan adik2.

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Perdu Cinta:-

Waalaikumussalam...

Insyaallah. Yang baik2 dari Allah untuk kamu.
Mohon doakan iqa juga.
Biar dikurniakan anak2 yang soleh & solehah.

Betul2.
Anugerah juga ujian.
Coz Allah! (^__^)

Moga Allah kasih.

LYAfrina said...

alhamdulillah..nanti klo ada ank mesti dah pandai nk handle kan...

RuMaH TuA said...

LYAfrina:-

Insyaallah.
Mohon doanya.

Lucu pulak rase. (^___^)y
Hee~~

Moga Allah kasih.

Egg Head said...

adik-adik dah besar panjang....
x sesuai da bawa g taman......
anak-anak x ada lg.....
anak buah pun jadi la....
tp rumah kampung x ada taman....
sungai pun jadi la....

miss my hometown....
balik nanti nak try amal...
woha.....
kan best kalau zaman kanak2....
dapat di ulang semula...

RuMaH TuA said...

Egg Head:-

Best2.
Rumah dekat sungai.
Insyaallah, sikit lagi sampai la ke rumah tu...
^^,

Zaman kanak2, zaman kita jadi permata hati.

Moga Allah kasih.



#thelagidanlagi said...

dalam gambar. namapk gaya.
seorang akak yg hyper aktif.

:D

#thelagidanlagi said...
This comment has been removed by the author.
Fauziah Mohamad said...

rajinnya si kakak bawak adik2 bermain

kueh said...

t blh la bw permata hati pi men kat taman tasik tepeng~~
lagi syok!hehe :P

kim slm kat sume..
luv u! ^-^v

Al - Mu'allim said...

Salam 'alaik.

Practice makes perfect~

Bagus masjid yang sediakan tman seperti ini. Masjid mana ni ek?

Moga Allah kasih kita semua

NorFarahin@aien said...

salam iqa sayangggg
: )

entry iqa nih cm ssuai tuk org2 yg akan kahwin..
nsihat utk jd ibu bapa yg baik utk ank2
bukn skadar kahwin smata2..tgjwb tuh yg besar kelak dikurniakan ank
heeee
*memandai jeee ain nih..sila abaikan..:P

anak2 prmata hati ibu bapa
kita nih permata ibu bapa kita
brusaha kotakan janji untuk menyayangi mereka sepenuh hati
&
Semoga hbgn antara kita dengan ibu dan bapa kita akan sentiasa erat dgn kasih syg & mendapat keredhaan dariNya sehingga akhir usia kita. Allahumma amin.


*iqaa..cuti makin cket..oh nooo..hrgai setiap saat kat umahhh~~ hehe: )

Egg Head said...

cuti....

bg lelaki....
bila cuti....
separuh masa kena keluar.....
separuh lagi kena ikram mak ayah.....
kalau cuti ada 30 hari...
15 hari d jalan allah
15 hari duduk umah....
show the best akhlak tu mak ayah.....
len kali....
mak ayah akan tanya....
cuti nie x keluar ka.....
woha2x....
azam..balik nie nak wat....

Angah said...

Iqa cayangggg:

Emm,n3 yg menarik..hehe

*sape yg msih ade adik kecil,fahamla ye...

Tpi btul, kalau kple tgh2 serabut, kdg2 tgok muke pulus downg rase tenang ckit hati kan? kan? dgn lawak, ketawe riang dowang,hihihi

^-*

kt rumah kite xde tmn permainan so bleh bwak p jln2 dlm kg jer...hehehe

In Shaa Allah, didikan yg betul dpt mnjdikan mereka muslim, muslimah yang betul...^_^

ok la, cayang iQa selalu

munna said...

bagus kakak mcm ni.... takpe ni training utk masa depan

RuMaH TuA said...

thelagidanlagi:-

Ye ke...? Salah gambar la tu... :-D
Duk mengejar c haziq ke sana ke mari.

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Fauziah Mohamad:-

Hee...
Ada jugak malasnya kak...
Bawak p taman paling dekat.
Walau ada yg lg best.
:-)

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

kueh :-

Insyaallah ada rezeki.... :-)
P men kat taman tepeng.
Dgn kak ku.
Tp kak ku pun mcm taman d.
Ceria selalu..
:-)

Luv u sayang...

Moga Allah kasih.

RuMaH TuA said...

Al - Mu'allim :-

Hee...
Semua duk nampak mcm prktis... :-)

Masjid tengku abdullah.
Masjid bandar jerantut.
Mmg senang. Lebih selamat.
Pernah p k?

Moga Allah kasih. :-)

RuMaH TuA said...

Farahin Hamdan:-

Salam ain syayang...
:-)

Laa...
Mmg n3 untuk ain ni.
Kan ain da nak kawin. Hik3 ^^,

Betul tu betul.
Berusaha menjadi yg paling baik.
Di dunia & akhirat.

Bia hubungan tetp erat walau da bersuami nanti.
Ye dak cik ain. Hee...
Cuti mmg tak pernah cukup.
Kan....?
Hargai detik2 manis di rumah.

Moga Allah kasih dirimu.

RuMaH TuA said...

Egg head :-

Amin2.
Insyaallah...
N myb 1 fine day, ayah akan cakap,
"kita bila nak keluar? "

Moga Allah kasih. :-)

RuMaH TuA said...

Angah :-

Ila sayang.... :-)

Betul2. Ila paling faham.
Hee... Kan ada iman kat rmh tu.
Banyak ragam dyorg.
Nak marah tk sampai hati.
Habiz2 pun, ugut somethg. Hik3

Tau da, ila bawak p jogging.
Bc dlm blog ila. :-)

Insyaallah.

Moga Allah kasih dirimu.

RuMaH TuA said...

munna :-

Hee...
Kata2 tu doa.
Moga iqa jd akak yg bagus.
Amin.
:-)

Masa depan oh masa depan.

Moga Allah kasih. ^^,

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Anak itu amanah yang dijaga kedua ibubapanya dan juga adik beradiknya yang tua di kalangan mereka. Eloklah Iqa ambil tanggungjawab semasa ayah keluar..

Moga Allah kasih dirimu..

:)

RuMaH TuA said...

Abd Razak :-

Waalaikumussalam...

Insyaallah.
Selagi yg namanya amanah itu wajib dilaksana.
Mohon doanya.
:-)

Bantu umi sementara ada d rumah ni.
^^,

Moga Allah kasih dirimu en. Razak.

shasha yacob said...

didik anak cara sunnah, terbaik.

RuMaH TuA said...

shasha yacob:-

Ya dik...
Baru hasilnya terbaik. (^__^)y
kan?

Moga Allah kasih.

Al - Mu'allim said...

tak pernah pergi, tp tertarik dengan masjid yang mesra kanak2 cmni~

:)

RuMaH TuA said...

Al - Mu'allim :-

Insyaallah..
Ada rezeki solat kat situ.
Bawak anak2 sekali.. :-)

Moga Allah kasih. ^^,

SyaheeDah said...

didik anak..

harapan tersemat kemas di hati tinggi..

moga Allah beri kekuatan.

sebelum itu, mahu jadi anak yang terdidik.huhu

RuMaH TuA said...

Syaheedah:-

Insyaallah.
Amin. Amin. Amin ya Allah.

Betul.
Hari ini penentu hari mendatang.

Moga Allah kasih.

fuad ansari said...

akak mithali.. untung adik2.. (",)

RuMaH TuA said...

Fuad Ansari:-

Untung akak...
Adik baik2...
^^,

Moga Allah kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...