Skip to main content

::ZaRah pun BerPasanGan::

"MahaSuci (Allah) yang menciptakan semuanya berpasang-pasabgab, baik apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka sendiri, maupun dari apa yang mereka tidak ketahui,"
(Surah Yassin,36;36)

Berdasarkan ayat di atas, jelaslah bahawa Allah mencipta setiap makhluk di bumi ini secara berpasang-pasangan. Itulah fitrah alam yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. Malangnya, akibat daripada ideologi sekularisme yang dibawakan oleh kaum Yahudi, kita sering mengasingkan ilmu sains dan ajaran Al-Quran. Hakikatnya, segala teori dan kajian yang sedang kita pelajari pada masa kini telah lama diterangkan di dalam Al-Quran.

Salah satu buktinya adalah berkenaan susunan elektron dalam sesuatu atom. Menurut teori struktur Lewis yang diperkenalkan oleh Gilbert N. Lewis pada tahun 1916, setiap elektron yang terdapat di dalam sesuatu atom akan disusun secara berpasang-pasangan. Elektron yang tiada pasangan akan dikenali sebagai elektron persendirian (lonepairs electron). Kajian pula menunjukkan atom yang memiliki elektron persendirian (lonepairs electron) adalah berbahaya dan boleh menyebabkan kanser kepada badan manusia. Atom ini lebih dikenali sebagai radikal percuma (free radical atoms).

Oleh sebab atom radikal bebas ( free radical atoms ) mempunyai atom yang tidak berpasangan, ia menjadi lebih reaktif dan menjadi kurang stabil. Atom radikal bebas (free radical atoms) boleh berlaku melalui “enzymatic reaction” atau “non-enzymatic reaction”. Antara proses-proses “enzymatic reactions” yang menghasilkan atom radikal percuma termasuklah respirasi, fagositosis, dalam sintesis prostaglandin dan dalam sistem sitokrom. Dalam usaha untuk atom radikal percuma mencapai keadaan stabil, ia akan menyerang molekul berdekatan untuk mendapatkan elektron. Apabila perkara ini berlaku, molekul tersebut akan rosak.

Situasi di atas boleh dibandingkan dengan suatu situasi di mana dalam satu barisan pelajar, setiap orang dibekalkan dengan sebiji epal,satu-satunya makanan yang mereka miliki untuk memperoleh tenaga. Tiba-tiba muncul seseorang yang mencuri epal tersebut daripada seorang pelajar yang bernama Adam. Kemudian, disebabkan tiada makanan lain, Adam mencuri pula buah epal tersebut daripada pelajar lain yang bernama Smith. Kejadian seperti ini berulang kepada pelajar-pelajar lain. Akhirnya, keharmonian pelajar-pelajar tersebut terjejas. Apa yang sepatutnya berlaku adalah kemunculan peladang yang datang membekalkan buah epal kepada pelajar-pelajar yang kehilangan buah epal tersebut. Peladang inilah dalam prinsip kimia dikenali sebagai antioksida.

Seperti kita sedia maklum, membrane sel yang terdapat di dalam badan manusia terdiri daripada lipid tak tepu. Akibat daripada “oxidative damage”, lipid yang digunakan untuk membina membrane sel akan menjadi lebih samaada mudah dihancurkan ataupun keras. Apabila membrane sel menjadi lebih keras ( lipid peroxidation), sel akan menjadi lebih sukar untuk menyerap nutrient, arahan daripada daripada sel lain sukar diterima dan banyak lagi aktiviti biologi suatu molekul terjejas. Oleh sebab itu, badan manusia amat memerlukan antioksida yang bertindak sebagai penyelamat di mana ia akan mendermakan electron kepada atom atau molekul radikal bebas.

Selain daripada vitamin C, vitamin E, vitamin A, beta carotene dan koenzim Q10, enzim-enzim separti glutathione peroxidase, catalase dan superoxide dismutase juga dikategorikan sebagai antioksida. Antara antioksida yang paling banyak terdapat di dalam badan manusia adalah glutathione.Glutathione, adalah sejenis tripeptide, L-g-glutamyl-L-cysteinyl-glycine, kumpulan thiol berjisim rendah yang paling banyak terdapat pada tumbuhan dan juga binatang. GSH mempunyai kurang toksid yang bergabung dengan cysteine, membuatkan bahan ini sesuai sel thiol “redox buffer” untuk kawal potensi redoks suatu thiol/disulfide. Di dalam sel, tisu dan plasma, glutathione hadir dalam berbagai bentuk.

Apabila suatu glutathione tersebut mengalami “oxidation”, ia akan lebih dikenali sebagai glutathione disulfide (GSSG ). GSH pula penting untuk perlindungan sel. Ia bertindak membasmi radikal bebas kumpulan hydroxyl yang sangat reaktif, radikal bebas untuk atom oksigen, radikal yang berpusat pada DNA dan biomolekul-biomolekul lain. GSH secara primarinya bertindak sebagai pelindung kulit, kornea dan retina bagi melawan kerosakan yang diakibatkan oleh radiasi. GSH juga adalah kofaktor penting untuk kebanyakan enzim yang memerlukan penurun thiol, dan membantu menetapkan tapak aktif sensitif redoks pada keadaan penurun yang diperlukan. Sel sistem thiol peringkat tinggi seperti metallothiniens, thioredoxins, dan protein pengawal redoks yang lain adalah di bawah kawalan paras GSH dan nisbah redoks GSH/GSSG. Keseimbangan GSH/GSSG penting untuk homeostasis, mensatbilkan spektrum biomolekul sel dan memudahkan pergerakan dan kehidupan sel. GSH juga terlibat dengan sintesis-sintesis neurotransmitter dan bertenaga melalui beberapa jalan metabolik.

Kesimpulannya :

“….Tidak ada yang tersembunyi bagiNya sekalipun seberat zarah baik yang di langit maupun yang di bumi, yang lebih kecil dari itu atau yang lebih besar, semuanya (tertulis)dalam kitab yang jelas ( Lauh Mahfuz).”
(Surah Saba’,34:3)
COPY FROM http://insyirahansarullah.blogspot.com/

Ditulis di,

Comments

Popular posts from this blog

Hijrah yang tak pernah henti.

Assalamualaikum, Semoga Allah memelihara serta mengekalkan iman kita ketika kembali kepadaNya. -------------------------------------- Perasaan. Nyata perasaan sendiri tidak pernah berubah walaupun setelah menginjak usia hampir masuk ke alam 30an 2021 akan datang. Perasaannya masih sama. Yang berbeza komitmen itu. Bergelar isteri hampir 8 tahun. Bergelar ibu kepada anak-anak. Menjadi guru kepada murid-murid hampir 6 tahun. Menggalas tugas sebagai seorang anak sejak dilahirkan 29 tahun lalu. Juga menantu sejak 8 tahun lepas. Ya, aku berbeza kerana komitmen itu. Perasaan itu masih sama kerana aku mampu mengenang cerita-cerita semalam seolah-olah baru hari ini terjadi. Aku belum terasa tua. Belum terasa kematian itu untukku. Astaghfirullah.  Perasaan itu harus berubah.  Kematian itu paling dekat.  Itulah komitmen sebenar.  Terhadap Tuhanku. Allah. ------------------------------------------------ Semoga Allah memilih aku terus untuk agama ini. Biar lafaz dan perasaan cinta untuk itu seiring

.:: MiNuM cArA SuNnAh ::.

Bismillahirohmanirrahim... Peringatan buat diri sendiri & juga sahabat - sahabat... "Tiada kejayaan yang paling sempurna melainkan dalam Sunnah Rasulullah s.a.w" Setiap pekerjaan yang dilakukan mengikut Rasulullah, pasti ada kejayaan yang Allah janjikan di dalamnya. Setiap hari, setiap dari kita akan minum air. Terutama setiap kali selepas makan. Betul tak? Jadi, Insyaallah sama - sama kita cuba minum dengan cara bagaimana Rasulullah itu minum. Sebaik - baiknya kita minum 15 - 30 minit selepas makan. (supaya mudah cerna makanan yang kita makan tadi kerana kalau kita minum terus, enzyme tadi akan pergi bersama air) Apabila kita minum, peganglah cawan kita tu dengan tangan kanan. (Pegang gelas/cawan dengan tangan kanan, jari kelinking dibawah) Sebelum minum juga, pastikan kita melihat ke dalam minuman kita, takut - takut kalau ada apa - apa ke... Jika ada lalat, tekan dahulu lalat tersebut ke dalam air, kemudian baru dibuangkan. (kerana sayap kiri lalat membawa penyakit, ma

SapRaH

Assalamualaikum.. Apa khabar semua? Mudah - mudahan sihat semuanya. Alhamdulillah untuk semua nikmatNya. Tak lama lagi anak jiran saya, Maulana Amin akan melangsungkan perkahwinan. Setelah sekian lama tak ada kenduri di kawasan kejiranan saya. Teruja pula. Tak lupa sahabat madrasah sg. Badak, Aina yang juga akan berkahwin bulan 2 ni. Mudah - mudahan Allah permudahkan semua urusan kalian.  Buat sahabat madrasah sg. Salan, Jannah Cik Din alhamdulillah selamat da awak jadi ustazah budak2 hafizah kat j.11. Jaga 2 orang adik sepupu iqa yang baru masuk minggu lepas na. Tak mau garang - garang. :-) kemetot  lagi budak berdua tu. Hee~~~    Saprah .  Penggunaan saprah. Alas yang digunakan ketika makan. Semua tahukan... Tak perlu diulas panjang2. Apa yang dapat saya lihat, kebanyakkan dari kita kelihatannya kurang mengambil berat mengenai sunnah yang satu ini. Benda yang senang ini pun jadi susah. Yelah! Susah kerana bila kita buat kita dapat pahala... Kan? Sebenarnya kalau tak mamp